Frågor om datorer

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

memphis wrote: 25 May 2022, 18:12 Bra gjort Fantasio! Jag blir också förvånad när tekniken funkar.
Tack, Memphis! Man kan få personal från en datorbutik att komma hem till en, men tror de tar runt 900 kronor bara för att dyka upp. Så skönt att det löste sig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Att vara utan Internet är jobbigt för mig, då det är mitt främsta tidsfördriv att surfa. Därför drar jag mig för att lämna in datorn och få CD-/DVD-spelaren utbytt. Blir väl utan dator en vecka. Jag som tyckte det var jobbigt nog att vara utan Internet tre, fyra dagar.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om datorer

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 26 May 2022, 21:15 Att vara utan Internet är jobbigt för mig, då det är mitt främsta tidsfördriv att surfa. Därför drar jag mig för att lämna in datorn och få CD-/DVD-spelaren utbytt. Blir väl utan dator en vecka. Jag som tyckte det var jobbigt nog att vara utan Internet tre, fyra dagar.
Det fixar dem på 5 minuter. Det är som att byta en glödlampa
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

zoegas wrote: 27 May 2022, 10:26 Det fixar dem på 5 minuter. Det är som att byta en glödlampa
Tror du det, zoegas? Undrar om butiken har spelare på lager. CD är tydligen på väg bort, allt ska gå via USB.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om datorer

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 27 May 2022, 22:13
zoegas wrote: 27 May 2022, 10:26 Det fixar dem på 5 minuter. Det är som att byta en glödlampa
Tror du det, zoegas? Undrar om butiken har spelare på lager. CD är tydligen på väg bort, allt ska gå via USB.
Jo, det tror jag. Den sitter bara med 2 sladdar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Om man beställer Netflix, får man med en sladd att koppla in i routern eller TV:n? Min kompis skulle kommit till mig för flera veckor sedan för att hjälpa mig, men har inget hört av honom. Tror inte den eventuella sladden ska pluggas in i routern då min TV funkar med strömförsörjningssladden och antennkabel. Den fungerade således även när jag var utan router.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Frågor om datorer

Post by Krokus »

Nej, skulle gissa på att du får stå för nätverkskabel själv.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Frågor om datorer

Post by Krokus »

Image

Jag hittade en rolig bild och tänkte på Richard.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Frågor om datorer

Post by Richard »

Smart sätt att komma ihåg lösenord! Fast siffrorna kan jag inte i huvudet, men dock alla bokstäver.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Jag har mammas datormus hemma, den går på batterier. Om jag vill börja använda den, behövs det drivrutiner för det, eller är det bara att dra ut kontakten till min befintliga mus och tuta och köra?
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1716
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Frågor om datorer

Post by Inwatto »

Fantasio wrote: 17 Jul 2022, 15:01 Jag har mammas datormus hemma, den går på batterier. Om jag vill börja använda den, behövs det drivrutiner för det, eller är det bara att dra ut kontakten till min befintliga mus och tuta och köra?
Jag har en mus som går på batterier, men den behöver en liten grej som sitter i en USB-kontakt på baksidan av datorn för att fungera. Windows 10 är annars bra, om du har det, för den klarar i regel hämta drivrutiner själv om det behövs.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om datorer

Post by zoegas »

Inwatto wrote: 17 Jul 2022, 18:11
Fantasio wrote: 17 Jul 2022, 15:01 Jag har mammas datormus hemma, den går på batterier. Om jag vill börja använda den, behövs det drivrutiner för det, eller är det bara att dra ut kontakten till min befintliga mus och tuta och köra?
Jag har en mus som går på batterier, men den behöver en liten grej som sitter i en USB-kontakt på baksidan av datorn för att fungera. Windows 10 är annars bra, om du har det, för den klarar i regel hämta drivrutiner själv om det behövs.
Datorpedagog :lol:
Post Reply