Knas redan som barn

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18127
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Knas redan som barn

Post by Fantasio »

Jag var tystlåten och lugn och foglig som barn. Det enda undantaget var maten, jag var otroligt kräsen. Fick inte lämna matbordet innan jag ätit upp maten och jag kunde sitta och somna. hade jag inte haft fotbollen hade jag isolerat mig för jag hade bara en kompis o det var en klasskamrat och medspelare i fotbollslaget. Var ensam fram tills jag började mitt andra jobb 1991, då fick jag arbetskamrater jag kunde umgås med. Det var väl bara en tidsfråga om när jag skulle insjukna. Jag sköt stackars sniglar med min luftpistol, bara en av alla dumheter jag hittade på. Normal har jag aldrig varit, har alltid varit lite av en särling.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38265
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Knas redan som barn

Post by Geta »

Det sägs att schizofreni utvecklas redan första levnadsåret.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18127
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Knas redan som barn

Post by Fantasio »

Så kan det mycket väl vara. Jag har aldrig passat in i någon mall, jag är för knas, helt enkelt. Hur var din barndom, Geta?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38265
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Knas redan som barn

Post by Geta »

Jag var också mycket anpassad och skötsam och matvägrade vid 6 års ålder.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13493
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Knas redan som barn

Post by amandara »

Jag var en tapetblomma. Klövs redan i späd ålder i en förträngd del och i en anpassningsbar del. Jag har varit sjukt foglig och anpassningsbar. Gick i 5 olika skolor förskola och låg och mellanstadie. Eftersom jag är en kameleont och anpassar mig har det gått bra. Men jag tappade bort min själ.

Vid 12 års ålder började jag undra över meningen med livet. Då började jag satsa hårt på att prestera. Det gjorde jag i 4 år över högstadiet och in i gymnasiet då jag blev deprimerad och hoppade av. Här började jag skriva dagbok för att samla ihop mig själv och min själ. Min dagbok har varit min alternativa verklighet och där jag fått vara mig själv ocensurerat.

Det har tagit några decennier att bli trygg i mig själv. Nuförtiden vågar jag till och med säga nej och ställa lagoma krav. Jag kan stå upp för mig själv om jag inte blir överraskad, men aldrig utan reflektion och eftertanke.

Anledningen till att jag klövs i 2 delar, min adopterade morbror och somligt, gör att jag fortfarande hemsöks av plågsamma tankar och känslor. Jag blir aldrig fri från PTSD utan får leva med det. Så är det. Man kommer aldrig ifrån sin barndom.

Men det var inte förrän jag exploderade i 1000 bitar, gick i väggen blev deprimerad och psykotisk, som min förträngda del kom ikapp mig. Vid 29 års ålder. Från barndomen och tills dess var fasan förträngd. Nu lever jag med den pö om pö.

Livet. Ingen går oärrad genom livet. Och det har lärt en mycket.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19192
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Knas redan som barn

Post by Krokus »

När jag föddes var navelsträngen hårt lindad runt halsen. Jag skrek inte och huvudet var blått. Syrebrist helt enkelt. Skulle gissa på att min stresskänslighet delvis beror på denna hemska upplevelse.

Jag minns inte mycket av barndomen. Jag rymde och gömde mig för pappa. Inte en gång, utan vääääldigt många gånger. Jag åkte in till Stockholms innerstad med tåget i 10-årsåldern för att gömma mig. I samma ålder skulle vi i skolan skriva en lista på saker som vi var rädda för. Senare när jag var 12 läste läraren upp alla listor, (vi var anonyma) men min lista var längst. Jag hade många och underliga rädslor.

Detta var på 90-talet då det var mycket populärt med delad vårdnad om barn. Mamma vågade inte göra så mycket för att jag skulle slippa umgås med pappa, hon var rädd att det skulle bli värre om vårdnadstvisten gick till domstol igen. Jag var rädd för honom, men blev ändå tvingad att träffa honom under många år.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
björk
Tuliummedlem
Posts: 3939
Joined: 10 May 2021, 15:42

Re: Knas redan som barn

Post by björk »

JAg stod vid ett element och undra de vad skjutsningen är en dator för något.
Sen vid matan var jag rädd att famnas i ett svunnet minne.
Att min sinnes närvaro skulle stämplas.
Så för "var, stämpel" juh väre.
När vi sov över så var jag liv rädd om jag inte kunde sova.
Har för mih att snoppy knäa Dag. På morgonen.
Dåh... Men jag märkte det är lite bisarrt men när jag.
funderade på att bli munk, tänkte jag "bra" då går jag in för det"
Eller på bup där de hade design på säng gaveln.
Då var jag så indoktrinerad att jag hyste agg mot detta.
Kan man inte ha ngt att värja så får dem
lägga ned hela klabbet.. Men då gick in för att bli munk jag satt
på över våningen. Men då vände dem på myntet.
Så då kunde man inte göra det
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9204
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Knas redan som barn

Post by Miika »

Jag var välanpassad som barn
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38265
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Knas redan som barn

Post by Geta »

Det ska vara ganska vanligt att man vid schizofreni har varit väldigt välanpassad
och snäll som barn.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8608
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Knas redan som barn

Post by wasp »

Skötsam, lydig och foglig som barn. Lättlurad var jag också. Knas redan som barn, rädd för allt och mobbad. Nej! Inget kul alls!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24533
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Knas redan som barn

Post by Zoidar »

Jag har alltid varit stresskänslig. Orkade inte alltid träffa kompisar. De förstod inte vad jag menade med "Vill vara själv".

Min mattelärare sa till mig att jag hade problem med "nerverna".
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5459
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Knas redan som barn

Post by Koi »

Självdestruktiv och bråkade mycket. Slogs med nävarna. Och pinnar ibland. Men jag har ADHD med stort H. Tänket var inte längre än näsan. Jag var orädd och våghalsig.

Minns en gång när jag jagade en annan. Över bilvägen sprang han. Jag efter. Blir knuffad av en bil som kom på vägen. Hoppade kanske en meter. Men sen fortsatte jag jaga min antagonist.

Inte ett dugg skrämd över påkörningen.
Post Reply