Missnöjd med min kropp

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Missnöjd med min kropp

Post by memphis »

Ja, jag är missnöjd med hur min kropp ser ut just nu. Jag väger 84 kg (168 cm lång) och jag har en rejäl mage. Det är just magen jag inte är nöjd med. Tycker det är fult att jag är så tjock på mitten.

Mitt mål är att ha en mindre mage till sommaren. Tycker även att mitt ansikte är för tjockt. Jag ser mycket bättre ut när jag väger mindre.

Men om jag ska vara ärlig med mig själv, när var jag nöjd med min kropp senast? Alltid är det något man tycker är fel. När jag vägde 52 kg var jag smal men ändå var jag inte nöjd. Men jag var ändå nöjdare då än jag är nu.

Jag kommer aldrig att väga 52 kg igen. Det har jag redan insett. Jag skulle vara nöjd om jag vägde 65 kg. Men ändå skulle jag inte vara nöjd...
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Herring
Vanadinmedlem
Posts: 1005
Joined: 24 Jun 2021, 14:04

Re: Missnöjd med min kropp

Post by Herring »

Öl sätter väl sig på magen?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Missnöjd med min kropp

Post by memphis »

Ja tyvärr. Jag köpte vin idag, och hoppas på att det inte sätter sig på magen. Sen äter jag för mycket vitt bröd, vit pasta och ris. Och bröd. Jag skulle behöva en total kostförändring.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Missnöjd med min kropp

Post by Fantasio »

Jag tittade idag på bilder på Facebook där jag var med. Vissa tagna tidigt 2000-tal (jag vet, för jag höll ett av min systers barn som nyfödd) och på dem var jag smal i ansiktet och inte uppsvullen och äcklig som nu. 84 kilo är inte så farligt, memphis.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36892
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Missnöjd med min kropp

Post by Geta »

Jag tror att stress (kortisol) och antipsykotika sätter sig på magen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Missnöjd med min kropp

Post by Santina »

Jag väger ungefär som du, 85 kg till 165 cm. Mitt fett är jämt fördelat, har stor mage, rumpa, lår, vader. Skulle också vara nöjd med 65kg.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12630
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Missnöjd med min kropp

Post by zoegas »

Jag har gått ner 4 kilo på ett par veckor. Väger 68 och är 1.75. Såatteh .. Var avundsjuka.. Var det .. Klompar,
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36892
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Missnöjd med min kropp

Post by Geta »

Jag gick också ner 4 kg, när jag hade Covid-19. Hade ingen matlust.
Har inte gått upp igen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23201
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Missnöjd med min kropp

Post by Zoidar »

memphis wrote: 13 Apr 2022, 18:20 Ja, jag är missnöjd med hur min kropp ser ut just nu. Jag väger 84 kg (168 cm lång) och jag har en rejäl mage. Det är just magen jag inte är nöjd med. Tycker det är fult att jag är så tjock på mitten.

Mitt mål är att ha en mindre mage till sommaren. Tycker även att mitt ansikte är för tjockt. Jag ser mycket bättre ut när jag väger mindre.

Men om jag ska vara ärlig med mig själv, när var jag nöjd med min kropp senast? Alltid är det något man tycker är fel. När jag vägde 52 kg var jag smal men ändå var jag inte nöjd. Men jag var ändå nöjdare då än jag är nu.

Jag kommer aldrig att väga 52 kg igen. Det har jag redan insett. Jag skulle vara nöjd om jag vägde 65 kg. Men ändå skulle jag inte vara nöjd...
Gäller väl bara hitta en hållbar plan och skrida till verket. Det som fungerat bäst för mig är periodisk fasta, hands down! Behöver själv gå ner 10kg till sommaren.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8190
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Missnöjd med min kropp

Post by Richard »

Jag slutade helt med alkohol, samt går på diet, jag gick ner från 106 kg till nu 78 kg på ca ett halvår. Jag är bara 170 cm lång.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18565
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Missnöjd med min kropp

Post by Krokus »

memphis wrote: 13 Apr 2022, 18:20 Men om jag ska vara ärlig med mig själv, när var jag nöjd med min kropp senast? Alltid är det något man tycker är fel. När jag vägde 52 kg var jag smal men ändå var jag inte nöjd. Men jag var ändå nöjdare då än jag är nu.
Förstår verkligen, det är samma här! Länge var jag viktstabil runt 65kg, men var ändå inte nöjd. Idag väger jag 73kg och skulle gärna väga 65kg igen.

Vad är det som har gjort att du har gått upp? Tröstätit? Tröstdruckit? Något annat?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Missnöjd med min kropp

Post by Klankedinken »

Är också än sån där som tänkt på vikten.. Jag tittar oftast inte negativt på mig själv för jag vet att jag gör så gott jag kan!
Jag motionerar
Styrketränar
Håller igen på läsken
Försöker äta sallad
Lär mig saker om motion och kost
Tittar mig bara lite gran i spegeln
Läser på om fysisk hälsa..

man får tänka på att man inte kan göra mer än vad man kan och sen göra så pass mycket att samvetet inte sviktar. Det viktiga är inte att ha en målvikt utan att göra saker som är rätt för kroppen.. Om samvetet är en motivatör för det så go ahead.. Men det kan va värt att försöka förstå vad man har för motivation och även vad som är rimligt..

Jag skulle släppa att ha ett riktmärke att gå efter och satsa på att göra saker som man vet är bra för kroppen, då kommer hälsan av sig själv och jag tror att friskhet och välmående är mer centralt än att väga 52 kg..

LoL
Trodde först att det var amandara som öppnade sig om sin ätstörning :P
Post Reply