Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Mjöl, ägg och ströbröd ska det väl vara till torskfiléer man vill panera. Går det bra att skippa mjölet? Ett paket mjöl skulle bara bli ståendes hemma hos mig och dra till sig mjölbaggar. Visst har jag panerat fryst torskblock, men det var länge sedan nu.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Kött i alla dess former tycker jag om. Kan ju köpa varm lunchlåda och äta den samma dag som jag steker några köttbitar och champinjoner. Dagen efter gör jag pommes frites i ugnen och värmer det andra i mikron. Vad kan gå fel?
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Paradrätter

Post by 1Dave »

Har fått dille på potatismos, pulver duger.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Paradrätter

Post by Santina »

Idag bjöd jag min bror och brorsdotter på falukorvsgratäng gjord på grädde, pepparrot, purjolök och fryst dill. Till det potatis. Funkar även med ris. Recept taget från min kompis/pojkvän som ofta bjuder på detta.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10535
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Paradrätter

Post by mrsearlgray »

rotfruktsgratäng: 4 vitlöksklyftor, 1 lök, smör, 2 dl creme fraiche, 3-4 dl grädde (eller hälften hälften), 4-5 morötter, 2-4 palsternackor, liten kålrot, riven ost.

fräs vitlök och lök i smör, skiva rotfrukterna i tunna skivor, koka upp creme fraiche och grädde, häll i rotfrukterna och koka i 15 minuter, jag kryddar med salt, peppar och timjan. häll i en form och lägg på osten ovanpå gratängen och in i ugnen i 225C° i 25 minuter!

det riktigt receptet har i jordärtskockor också men jag hoppade dom idag.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Ska skriva av receptet. Jordärtskockor köper jag när det är extrapris men brukar få magknip av det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Vad bra. Men avancerat.
Post Reply