Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Det vore intressant att ta del av era recept på potatissallad. Tycker den är snäppet vassare än den färdiga, vilken jag åt idag. Min egna blir mildare i smaken, med det sagt inte fattig på smak, bara enklare och renare.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag brukar mest köpa färdig potatissallad. Det blir så mycket, när jag gör egen. Inte bra för diabetesen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Är det majonnäsen som är onyttig?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Det är potatisen som är onyttig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Geta wrote: 01 Aug 2023, 18:57 Det är potatisen som är onyttig.
Potatis är väl bättre än pasta?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

I små mängder.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Min moussaka blev god. I vissa recept ska man visst skala auberginerna, men tror jag bara skivade upp dem. Går ju att göra falsk moussaka med potatis i, det blir också gott. Nu har jag glömt receptet, men det går ju att Googla sig fram.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag brukar passa på när auberginer är billiga.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Paradrätter

Post by yrväder »

Brukar inte skala aubergine om jag använder den, god med skal på och vad jag känner till så brukar man inte skala den.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag skalar inte auberginer. Tror inte att det går.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Min egna pyttipanna blev väldigt god. Hade mest kassler och korvslantar i den. Lök också. Man kan med fördel ha i champinjoner, det passar bra. Har bjudit en kompis på det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag har tänkt att köpa två skivor kött och steka dem, sedan i med mer smör och steka champinjoner i samma panna. Lägga i kylskåpet för att dagen efter göra pommes frites i ugnen och koka broccoli. Kan bli en bearnaisesås också.
Post Reply