Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag tycker att konsistensen är det svåra. Köttbullarna får inte bli för mjuka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Lök vill jag ha, men smaken är olika. Det är svårt att få löklagren att sitta ihop. Så två lökar blir egentligen en då jag får slänga den bit jag håller i.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Geta wrote: 28 Dec 2023, 10:26 Jag tycker att konsistensen är det svåra. Köttbullarna får inte bli för mjuka.
Jag tar mindre än en deciliter ströbröd till min sats. Tar jag mer än så faller köttbullarna lätt i bitar när man steker dem.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Paradrätter

Post by Krokus »

Anledningen till att jag hoppar över lök är pga att min mage blir förbannad av vissa livsmedel. Lök är rätt vanligt att magar blir gasiga av.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Hittar ingen tråd för det som kommer. Lägger det här i brist på annat. När ni är på restaurang, hur vill ni ha köttet tillagat? Blodigt, lättstekt, genomstekt? Jag vill ha det välstekt, äckligt med blod i maten ju.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag går aldrig på restaurang och jag äter knappt kött.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Paradrätter

Post by memphis »

Jag vill nog ha biffen lite blodig i mitten. Det är gott.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag köpte ofta fläsknoisetter, tunna skivor. De stekte jag cirka fem minuter på vardera sida. Kött med ben kan behöva stekas längre för att få genomstekt är min erfarenhet. Samma med falukorv, den vill jag ha tunna skivor av och lite brända.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Mitt recept på köttbulllar:

Häll en deciliter mjölk i en bunke. Häll i mindre än en deciliter ströbröd och rör runt. Riv två rödlökar på rivjärn och rör runt. Tippa i köttfärsen, ett halvkilo. Blanda runt ordentligt. Forma till bollar med fuktade fingrar och stek cirka fem minuter på två sidor. Klart! Edit: Jag glömde ju kryddorna. Salt och svartpeppar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Den sallad jag brukade svänga ihop gick inte av för hackor. Pastaskruvar, kycklingbitar, isbergssallad, tomat, gurka och rädisor. Till det åt jag bröd. Lika god som de sallader man köper i affär.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag har gjort pastagratäng med kassler i, den blev väldigt god. Varvade pasta och kassler och hällde på en deciliter grädde. Sedan riven ost längst upp. Klart!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Man kan tärna kassler och ha i ärtsoppan.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply