Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag vet att jag skruvade isär avloppet i badrummet i förra lägenheten. Men vågar mig inte på det idag.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Anmäl stoppet till vaktmästaren!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12651
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paradrätter

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 09 Sep 2021, 17:40 Jag vet att jag skruvade isär avloppet i badrummet i förra lägenheten. Men vågar mig inte på det idag.
Det är bara att skruva av och skruva på igen. Nemas problemas
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12651
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paradrätter

Post by zoegas »

Jag hade turen att hitta Palt på Willy´s. Det är ovanligt här nere, 6 bollar för 5 kronor. Svinnmärkt. omnonmonm
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ni som gör pyttipanna, vad har ni i den? Jag hade en vän på besök en gång och han klagade på att mina potatistärningar inte hade stekyta. Men man kan steka kokad potatis med den äran utan att det krävs mörk stekyta. Smaken sitter där ändå.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Lök och champinjoner förutom potatis.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Pyttipanna går att variera på många sätt. Jag är svag för stekt potatis och det är enligt mig huvudingrediensen. Kassler kan man ha i, det blir gott. Gärna svamp också.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

500 gram kassler. Tre paprikor. Två och en halv deciliter matlagningsgrädde. Två vitlöksklyftor. En halv tesked salt. Ett kryddmått kajenpeppar. 50 gram hårdost (borde funka med färdigriven ost). Lägg paprikan i botten på en ugnssäker form. Fördela kasslerskivorna ovanpå. Krydda grädden med pressad vitlök, salt och kajennpeppar. Häll grädden i formen. Riv osten och strö den över. Gratinera mitt i ugnen, ca 15 minuter. Servera gratängen med ris, strimlad isbergssallad och bröd.

Enkelt och gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag är svag för potatis i alla dess former. Tänk bara på duchesspotatis eller ett hederligt potatismos. Eller potatisgratäng, eller... The list goes on.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

2 st zucchini, medelstora. 1,5 dl grädde. 1,5 dl parmesan, riven. Salt. 1 tsk örtkrydda. Peppar
1. Sätt ugnen på 225 grader. Skär zucchinin med mandolin i riktigt tunna skivor. Smörj en form med lite smör eller olja.
2. Lägg ett lager zucchini i botten, salt och peppra och krydda med örtkrydda, strö över lite riven ost och häll på en skvätt grädde.
3. Varva och avsluta med ost. Gratinera i ca 35-40 minuter tills den fått färg.

Vad är mandolin?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Paradrätter

Post by Krokus »

Image

En mandolin!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ser man på. Tack!
Post Reply