Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Storkok har aldrig varit min grej. Jag tyckte det var drygt att behöva steka köttbullar två gånger när jag hade många rullade. Man kan ju göra dem i långpanna i ugnen, men det har jag aldrig provat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Såser har jag aldrig lärt mig göra. Man kan visst hälla vatten i stekpannan efter att man stekt kött. Ska det vara mjöl i också? Soja?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Det finns så många färdiga såser eller pulversåser att köpa.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag köpte ibland ett block med torsk, vilket jag delade i mindre bitar. Vet att jag vände dem i ströbröd, har glömt om jag hade ägg och mjöl. Det blev väldigt gott.

"Vispa upp äggen i en djup tallrik. Krossa eller mortla den rostade löken och blanda med ströbrödet i en annan och mjöl, salt och peppar i en tredje tallrik. Vänd torsken först i mjölet, sen i ägget och sist i ströbrödsblandningen."

Rostad lök visste jag inte att man kunde ha.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag åt ibland korv med bröd. Antingen stekte dem eller kokade dem. Hade korvbröd såklart. Ketchup och rostad lök. Ingen senap trots att jag tycker om det. Ibland bostongurka. Det ramlade ned på en tallrik så jag slevade i mig det med en sked.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

När jag gjorde hamburgare höll jag det enkelt. Lite ketchup på, rå gul lök, isbergssallad och tomat. Vill inte sitta med en fettdrypande skapelse.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Paradrätter

Post by Krokus »

Ost! Är ju det viktigaste! Haha! :P
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58284
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Paradrätter

Post by Nissegossen »

Högrev, men helst fransyska. På fransyska kan man te x göra biff Stroganoff. Som det står, skall den göras med biff kött. Men låt det koka längre så blir det mört. Man kan få det så maten smälter på tungan. Paradrätten är Burgundisk köttgryta med vin i maten och en flaska till maten. Vinet i maten, en flaska, frånsett ett glas till kocken. Boeuf Bourguignon här är recept ni får söksidan med bacon eller rökt sidfläsk
https://www.google.se/search?q=burgundi ... nt=gws-wiz
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ja, din burgundiska gryta brukar du prata om, Nissegossen. Jag hade en fin gryta jag aldrig använde, så den fick mamma och pappa.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Vad har ni i er pyttipanna? Jag hade korvslantar och tärnad kassler i. Och så gul lök såklart.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag har kokt potatis, lök och champinjoner i min pytt i panna.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ja, färska champinjoner kan man ju dela i två bitar och steka. Jag tycker mycket om svamp.
Post Reply