Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Fläskfilé är mitt favoritkött och som god två kommer kycklingfiléer. De får man steka länge på vardera sida. Dessutom brukade jag göra snitt i dem och se så att det inte var något rött kvar. Jag brukade steka tre filéer åt gången. Då blev det två måltider, en och en halv kycklingfilé per måltid.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Paradrätter

Post by amandara »

Det tycker jag med. Idag hade jag marinerat fläskfilén, supergott.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Paradrätter

Post by Krokus »

Smokey honey är en marinad, tror det är Santa Maria som gör den. Riktigt god till fläsk eller nöt. Inte riktigt lika lyckad till kyckling.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Paradrätter

Post by amandara »

Låter gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Måste man ösa smält smör över hasselbackspotatis? Jag minns att jag hade en pensel till det. Blir det för torrt om man inte öser över smör?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12661
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paradrätter

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 11 Aug 2021, 22:24 Måste man ösa smält smör över hasselbackspotatis? Jag minns att jag hade en pensel till det. Blir det för torrt om man inte öser över smör?
Nej det är bara att köra på i ugnen. Man kan ha lite smör på innan ugnen och ströbröd.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Okej. Så gjorde jag oftast.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12661
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paradrätter

Post by zoegas »

Jag kör med min pasta med ostsås. Jag äter inte kött längre. Jag kan knappt titta på en köttbit längre. Det är gott så in i helvete om man lagar det rätt och man har en fin bit. Men nu när jag stoppar det i munnen, tänker jag bara på att det är ett lik jag har i munnen.. Det går inte ner .. Ser framför mig den idiotjäveln på slakteriet som misshandla grisen med en kätting, innan han skar halsen av den. Om det inte vore för LRV, hade jag letat upp såna som han.

Annars Ost, Ägg, Grädde, Svartpeppar. Kanske lite vitlök. De går att skruva ihop många varianter på det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag har varit med och slaktat grisar. De dör direkt, en bultpistol i pannan och sedan skär man halsen av djuret. Men mormor och morfars grisar levde ett eländigt liv i sina bås. Det tänker jag på ibland.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12661
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paradrätter

Post by zoegas »

Det jag såg var att de "bedövade" dem med nån elchock grej. De hängde i nån travers med kätting runt bena. Sen var det av med pulsådern. De ska inte ha mina pengar i helvete heller. Det var Scan det där tror jag. Värre än koncentrationslägrena!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag sitter och har hungerfantasier. Jag tyckte inte det var tråkigt att bara laga mat åt mig själv, men visst var det kul att bjuda någon på det man svängt ihop. Jag vill börja laga mat igen, men då måste jag ha avloppet rensat då det inte rinner undan speciellt mycket.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36697
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Paradrätter

Post by memphis »

Stopp i avloppet beror ofta på en propp i vattenlåset. Vattenlåset går att skruva bort och rengöra ganska enkelt. Om du vill slippa ringa hyresvärden alltså.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply