Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Paradrätter

Post by Snuttan »

Saffranspasta ska jag ha till jul. Med katrinplommonfyllda fläskrullader och ugnstekta rotfrukter.
Last edited by Snuttan on 02 Oct 2022, 21:30, edited 1 time in total.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Saffranspannkaka brukar jag ha till jul. Första gången åt jag det
på Gotland med salmbärssylt och vispgrädde.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Paradrätter

Post by Snuttan »

Ja men saffranspannkaka ska jag ju såklart ha med :D. Aldrig smakat.

Ska köpa salmbärssylt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Klyftpotatis är ju väldigt gott. Tycker om det även om skalet är kvar, för det brukar det väl vara på klyftpotatis? Men jag tänker på att skära potatisen i skivor och ha i långpanna. Då ska det inte vara skal på dem. Någon som gjort klyftpotatis och tagit bort skalet på dem? Varför behålls skalet?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22908
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 12 Oct 2022, 20:36 Klyftpotatis är ju väldigt gott. Tycker om det även om skalet är kvar, för det brukar det väl vara på klyftpotatis? Men jag tänker på att skära potatisen i skivor och ha i långpanna. Då ska det inte vara skal på dem. Någon som gjort klyftpotatis och tagit bort skalet på dem? Varför behålls skalet?
Blir väl knaprigare?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12558
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paradrätter

Post by zoegas »

De säga att skalet ger en bitter smak och konsistensen är inte rolig att tugga på. Det sägs att där är vitaminer i skalet med de förstörs Vid 60 grader.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag vill ha en fritös, en varmluftsfritös. Tydligen kan man få en för en tusenlapp. Har främst tänkt att använda den till att göra pommes frites i, men kanske man kan testa att ha i kycklingfiléer. Blir det gott?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22908
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 18 Oct 2022, 23:14 Jag vill ha en fritös, en varmluftsfritös. Tydligen kan man få en för en tusenlapp. Har främst tänkt att använda den till att göra pommes frites i, men kanske man kan testa att ha i kycklingfiléer. Blir det gott?
Varmluft? Blir det inte torrt?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ja, jag vet inte heller hur det fungerar. Mammas hade man olja i, köpt på dunk.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag undrar hur man friterar kycklingfiléer. Slänger man i dem råa i fritösen, eller ska de stekas först? Jag undrar liksom Zoidar hur resultatet blir bra av endast varmluft.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

"Skala potatisen och skär i bitar. Koka den mjuk i lättsaltat vatten 10-15 min. Häll av vattnet och pressa potatisen genom purépress eller mosa med en stöt direkt i kastrullen. Värm mjölken och grädden och rör ner i potatisen. Smaksätt med salt och peppar. Rör moset luftigt."

2 deciliter mjölk och en halv deciliter grädde ska det visst vara. Jag har en fin potatispress, det är dags att använda den. Tänk egengjorda köttbullar till moset, så gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Om jag leker med tanken på att köpa en gryta, vad kan jag ha den till? Jag var med i det så kallade träningsköket på psykosenheten och där fanns en gryta. Kan man tippa i ett helt kilo köttfärs och låta grytan stå på spisen? Gissar att man får röra runt en hel del. Helst skulle jag vilja göra stekar och ha potatis i med morotsslantar. Servera maten med syltlök. Långkok, alltså. Men jag har aldrig gjort det. Jag blev ju av med min fina gryta som mamma och pappa fick tillbaka av mig, den försvann när lägenheten tömdes.
Post Reply