Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Det verkar mest vara fantasier, när du tänker på mat, Fantasio.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Geta wrote: 28 Oct 2022, 10:54 Det verkar mest vara fantasier, när du tänker på mat, Fantasio.
Ja, visst fantiserar jag. Vad tror ni, går det bra med renskav i pyttipanna?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Vet inte riktigt vad renskav är, men låter som det kan fungera.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Det säljs i mindre pappkartonger. Har fått för mig att det liknar kebabkött. Mamma och pappa åt det ibland.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag åt renskav förr.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ska det stekas eller räcker det att värma i mikron?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Varför ska man värma mjölken och grädden innan man häller den över den mosade potatisen när man gör potatismos? Och varför både mjölk och grädde?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Paradrätter

Post by Krokus »

Potatismoset blir kallt om du häller i kall mjölk. Jag brukar nöja mig med mjölk, även om mjölk och grädde är extra gott!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jaha, där ser man. Jag har fått en stor kastrull av min mamma som jag kokar potatisen i. Koka dem mjuka och känna av med potatissticka. Sedan fram med potatisstöten och mosa potäterna. I med en rejäl klick smör och kanske två deciliter mjölk. Jag häller i den kall och värmer moset en stund på plattan för att få upp värmen på den. Ja, salt och svartpeppar får jag ju inte glömma heller.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Nu är jag hungrig. Ätit bara grönsaker idag.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Oj, det skulle jag också vara med grönsaksdiet. Själv har jag precis ätit köttbullar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

En av mina absoluta favoriträtter är som katten Gustafs favoritmat lasagne. När jag har blivit mer varm i kläderna är tanken att jag köper en kartong med tillbehör; Bechamelsås i pulverform och pastaplattor. Problemet är att det tar tid att göra. Först steker jag köttfärsen precis som jag gör och kryddar köttfärssås. Medan jag väntar på att köttfärsen ska stekas färdigt sätter jag på ugnen. Sedan tar jag fram min största kastrull och tippar i all köttfärs(sås) och strör över bechamelpulvret, tillsätter vatten och rör runt. Sedan ska ugnsformen plockas fram och smöras in. Sedan varvar man köttfärsen med pastaplattor och så ska den in i ugnen. Oklart vilket gradantal jag ska ha ugnen på och hur länge lasagnen ska vara inne, men det står väl på kartongen. Resultatet blir väldigt bra och till det vill jag ha slanggurka av någon anledning.
Post Reply