Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag ser fram mot att göra egna hamburgare. Måste bara komma ihåg att köpa salt. Det finns inte i kryddhyllan, men kanske bredvid eller runt hörnet. Det ska jag nog hitta, annars får jag väl haffa någon i personalen. Gul lök, sallad och diskmedel måste jag också handla.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

När jag gör hasselbackspotatis nästa gång smälter jag smör i en kastrull och häller över potatisarna. Har innan det ströbröd på dem. Tveksamt om jag öser smöret över potatisen under tiden den är i ugnen, mer än första gången då. Upp till 40 minuter ska man ha dem inne i ugnen. Jag tror jag kör lite kortare tid så de inte blir vidbrända. Till det fläknoisetter.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Blå band har så många goda såser. Bland annat Karl-Johan svampsås, kantarellsås, rödvinssås och gräddsås. Ja, och så bearnaisesås förstås. När man inte behöver bry sig om att försöka få till en god sås kan man alltid köpa den på påse och det är inget som hindrar mig från att laga de rätter jag vill. Jag ska köpa mig ett block frysta torskfiléer och till det ska man viss ha remouladsås. Jag har gjort panerad torsk förut, men minns inte vad jag hade till den. Nu vet jag vad jag ska ha till efter en snabb googling.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Hur går det mef matlagningen?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag har inget tillagat sedan i torsdags. Har känt av ryggen, men den har blivit bättre, så imorgon siktar jag på att laga mat igen.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 27 Nov 2022, 00:16 Jag har inget tillagat sedan i torsdags. Har känt av ryggen, men den har blivit bättre, så imorgon siktar jag på att laga mat igen.
Vad siktar du in dig på? Fisk?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Kanske det. Jag gör då till två måltider och har potatis till det. Eller om jag ska göra tacos.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag är sugen på en vitlöksdoftande potatisgratäng. Kommer att ha fläskkött till den. Det jobbiga är att skala potatisen, inte skiva den. Tar tolv potatisar till den.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag funderar på att göra hamburgare. Brukar få ut sju stycken på ett halvkilo nötfärs. Bröd till, såklart. Rå gul lök, chilisås och isbergssallad. Väldigt gott och inte så mycket balt i köket.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Jag är inne på Max igen. Två original ihopslagen till en jätteburgare. Mums! :D

Vad tror du om det Fantasio?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Menar du att du gör en specialbeställning, Zoidar? Jag vill ha en burgare på minst 150 gram kött.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 28 May 2023, 23:04 Menar du att du gör en specialbeställning, Zoidar? Jag vill ha en burgare på minst 150 gram kött.
Jag beställer två originalburgare. Sen sätter jag själv ihop den till en burgare. Kryddar med peppar och salt.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Post Reply