Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag måste komma till skott med vad jag skrev om i förra inlägget. Jag minns min mammas matlagning med värme. Till söndagsmiddag gjorde hon ibland en gryta med kött och grönsaker i. Den blev väldigt god. Jag hade ju en fin gryta jag fått av mina föräldrar men aldrig använde. Den fick mamma tillbaka efter flera år i träda och försvann med allt annat när deras lägenhet rensades. Syltlök till grytan gillar jag skarpt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36931
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Fantasio,

Du är mycket prat men lite verkstad.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Mycket fantasi. :lol: Ibland räcker fantasin.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ha, ha! Visst fantiserar jag om matlagning. Där finns pengar att spara när man lagar sin egna mat. Vänta bara, jag ska koma igång igen om än inga avancerade rätter.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Tror nästan jag ska laxa till det idag. Lördag och så.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Nu är det julbord på restauranger, dignande bord. Själv köpte jag sill, kanske två burkar, varav den ena var senapssill, min favorit. Sedan köpte jag rödbetssallad och färdigkokt skinka som jag bara behövde griljera. Vidare gjorde jag Janssons frestelse och köttbullar. Jag hade det viktigaste på julbordet och det hände att jag bjöd en kompis på maten. Tyvärr har jag helt kommit av mig med att laga mat, men drömma kan man ju. Kanske äter jag julmat hos en kompis, om hans brors fru ger honom julmat. Och sill och köttbullar ska jag ha med mig till han jag firar julafton med. Lite trist med köpeköttbullar, men har man ingen ork går det väl an.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Råstekt potatis är ju en höjdare. Har för mig att jag stekte potatisskivorna länge på båda sidor. Kan det ha blivit tio minuter per sida? Och så två skivor kött och stekta, färska champinjoner till det. Svårslaget måste jag säga.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Paradrätter

Post by yrväder »

Det är gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ni som gör egna köttbullar, använder ni mjölk eller grädde i dem? Har testat båda, men gillade inte konsistensen på färsen vid grädde. När ni har lök i, hackar ni den eller river ni den? Jag river alltid ned två rödlökar i smeten.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36931
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Har inte lagat köttbullar på åratal. Fick det som uppgift en julafton men de blev helt misslyckade.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Geta wrote: 27 Dec 2023, 21:29 Har inte lagat köttbullar på åratal. Fick det som uppgift en julafton men de blev helt misslyckade.
Jag förstår om det var jobbigt, speciellt om man blir tillfrågad och inte levererar. Jag köpte mig en ny stekpanna och den var så bra, de fastnade inte i den.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18577
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Paradrätter

Post by Krokus »

Jag använder mjölk i mina köttbullar. Ingen lök.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply