Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag tror jag håller med dig, Geta. Min lillasyster saknade riktig potatis där hon bodde. Vanlig potatis går att göra så mycket olika rätter av.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

"Förvällda murklor är en delikat matsvamp som gör sig allra bäst i sås till en bit oxfilé."

Murklor har jag köpt, men kommer inte ihåg vad jag hade den till. Jag älskar svamp.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paradrätter

Post by zoegas »

Färska champinjoner är rätt billiga här. Bara fräsa i lite örter och smör. Hur gott som helst. Men jag är rätt orolig för vilka insekter det kan gömma sig i dem under hatten.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Visst är det gott, Zoidar. Jag brukar skölja dem i vatten och skära bort yttersta (nedersta) delen av foten. Sedan delar jag dem itu och steker några minuter på varje sida.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

När jag bodde med mamma och pappa gjorde mamma varje fredag iordning revbensspjäll och pommes frites. Mamma och pappa kallade det för goda dagen. Ibland på söndagar tror jag hon gjorde spjällen i ugnen av någon anledning. Till det hade vi kokt potatis och brunsås. Kan ha varit tjocka revbensspjäll på söndagarna. Revbensspjäll köper jag sällan.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paradrätter

Post by zoegas »

Revben är gott som fan. Helst grillade. Har man tur kan ens affär ha det i deras grill vid charken. Men de kan ha legat där och bubblat hela dagen. Men om man har tur så.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Om karljohanssvamp: "Stensoppens kött är vitt. Doft och smak påminner om hasselnöt. Stensoppen är en mycket uppskattad matsvamp; vid sidan av kantarellen den viktigaste i Europa."

Såklart jag lagat mat med karljohanssvamp. Men jag tror inte jag köpt den färsk utan bara på burk.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Kan man göra en rätt enligt följande påhittade recept? Skivar kassler och delar skivorna i avlånga bitar. Varvar med skivad potatis. Champinjoner delade i två delar. Ett lager ost ovanpå allt. Häll över grädde. Grädda i ugn i 30 minuter på 225 grader. Voila! Jag tycker det låter gott.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35959
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Mycket möjligt att det blir bra.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Bland det godaste jag gjorde var min egna (mammas recept) potatissallad. Det plus revbensspjäll var så himla gott. Eller kanske grillad kyckling.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Såg ett recept på kasslergratäng och det var äggstanning i. Usch för ägg. Annars gillar jag kassler, går att variera på många olika sätt.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paradrätter

Post by zoegas »

Pasta med gorgonzola och kassler är gott som fan.
Post Reply