Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Sätt ugnen på 200°.
Skala och hacka lök och vitlök fint och fräs i smör-&rapsolja i en stekpanna. Tillsätt färs, tomatpuré och oregano. Stek under omrörning så färsen smular sig, ca 10 min.
Rör ner färskost och smaka av med salt och peppar. Skala potatis och skiva tunt med kniv eller på mandolin.

Varva potatis, ost och färs i en smord ugnssäker form. Häll över grädde och avsluta med ost. Grädda i mitten av ugnen ca 50 min. Servera med en sallad."

Denna rätt har jag lagat. Så man ska alltså steka köttfärsen i endast tio minuter, då vet jag. För den ska ju in i ugnen och lagas klart där.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Angående receptet ovan, hur får man tag i färskost? Hur är den förpackad? Hur är det med hållbarheten?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Färskosten finns i ett skåp nära de andra ostarna i butiken.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Okej. Får hålla ögonen öppna nästa gång jag är på Hemköp. Är det en solid bit ost om ska hyvlas eller rivas, eller är den tärnad eller riven?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ni som gör Janssons frestelse, flyter ansjovisen ut för er? I min blir det bitar av den. Bör jag ha den lite längre i ugnen? Kanske man kan lägga lite ugnsfolie över den och låta den stå inne extra länge.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Fantasio wrote: 26 Apr 2022, 20:46 Okej. Får hålla ögonen öppna nästa gång jag är på Hemköp. Är det en solid bit ost om ska hyvlas eller rivas, eller är den tärnad eller riven?
Färskost är typ Philadelphia i en plastask.

Image
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jaha. Ja, den har jag ju sett. Kan bli av att köpa om jag kommer igång i köket igen.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paradrätter

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 01 May 2022, 19:12 Ni som gör Janssons frestelse, flyter ansjovisen ut för er? I min blir det bitar av den. Bör jag ha den lite längre i ugnen? Kanske man kan lägga lite ugnsfolie över den och låta den stå inne extra länge.
Den ska vara i ugnen tills potatisen är mjuk. Man kan gott ha i den nån kvart mer. Men flyter fisken har du haft i för mycket vätska/grädde
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Nå, då har jag den inne länge nog. Men när jag äter Janssons frestelse som jag gjort är där bitar med fisk, den har inte dissolverats.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paradrätter

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 01 May 2022, 21:50 Nå, då har jag den inne länge nog. Men när jag äter Janssons frestelse som jag gjort är där bitar med fisk, den har inte dissolverats.
Det är inte onormalt. Fisk smälter inte.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Man kan göra en potatisgratäng och ha kassler på toppen med ost strösslad över den. Jag köpte oftast en stor bit kassler som jag skivade och la i fryspåsar, fyra i varje o in med i frysen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Recept på Hasselbackspotatis:

"Skala potatisen. Skär den i tunna skivor, men inte helt igenom. Lägg potatisen i en träslev så ligger den stadigt och du skär inte itu den av misstag.

Ställ potatisarna med den skårade sidan upp i en ugnsform. Krydda med salt, peppar och paprikapulver. Hyvla smöret över, gärna med en osthyvel. Strö på ströbrödet.

Ställ in i mitten av ugnen 30–40 minuter tills potatisarna är och krispiga och gyllenbruna. Ös då och då med smöret."

Hyvla smöret står det att man ska göra, men jag bara lägger på en klick smör. Är även dålig på att ösa det smälta smöret över potatisen. Men det blir gott ändå.
Post Reply