Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Stuvad potatis är väldigt gott. Har tittat lite på recept och tydligen ska det vara mjöl i rätten. Jag har lagat rätten, men det var på det ljuva 90-talet. har för mig att det gärna ville bränna fast i kastrullen. Hade jag mjöl i?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Ja, ett par matskedar mjöl i stuvad potatis.

https://www.ica.se/recept/stuvad-kokt-potatis-400/
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

"Skär potatisen i tärningar. Vispa ut mjölet med mjölken i en kastrull. Koka upp under vispning och låt koka i 3 min."

Jag antar att man kokar potatis som vanligt och känner efter med sticka om den är färdig eller ej. Sedan tre minuter med mjölken och mjölet.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Potatisen får nog inte vara för mjölig, för då blir det mos.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Geta wrote: 27 May 2022, 21:08 Potatisen får nog inte vara för mjölig, för då blir det mos.
Jag brukar köpa en påse med kraftigt material, en gul (eller om det var röd, börjar glömma) påse. Den är inte mjölig. Fast man kanske skulle köpa i lösvikt, kanske billigare och man kan välja storleken på potatisen efter eget tycke.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Paradrätter

Post by memphis »

Jag köper potatisen i lösvikt för då ser jag att inga potatisar är dåliga. Fast egentligen gillar jag mest mandelpotatis, som är mycket mjölig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Potatis måste enligt mig vara den bästa råvaran i köket. Det går att göra så mycket med den.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23186
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 27 May 2022, 22:11 Potatis måste enligt mig vara den bästa råvaran i köket. Det går att göra så mycket med den.
Vad tycker du om lövbiff? Det var min favoriträtt som liten.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23186
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Äsch nu blev jag sugen på lövbiff.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Lövbiff är riktigt gott. Vet inte om jag lagat den förut.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23186
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Tror man kan ha vitlökssmör till.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ska jag göra potatismos och använda min potatisstöt blir det problem, då den är för stor för kastrullen. Får väl mosa potatisen över en tallrik och tippa i den i kastrullen innehållandes varm mjölk. Potatismos är grejer, det.
Post Reply