Tråden om svamp

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Jag är förtjust i champinjoner. Både vanliga och skogschampinjoner. Det finns att köpa på burk, men jag tycker inte de smakar så mycket. Färska är mycket godare och jag brukar dela svampen vertikalt från topp till botten och steka dem några minuter på varje sida, fem minuter kanske. De passar till det mesta. Jag brukar dock inte ha svamp i köttfärssås som vissa har, jag är lite av en vanemänniska.

Murklor har jag köpt, karljohanssvamp likaså. Jag tycker mycket om svamp. Men kantareller är inte ofta jag köpt av någon anledning. Däremot gillar jag Blå bands kantarellsås. Vad äter du till svamp? Jag äter kötträtter.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tråden om svamp

Post by Geta »

Jag gör en pastasås av champinjoner.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Jag har säkert skrivit om när jag skulle göra svampsås på champinjoner. Den blev alldeles tjock och klimpig. Fångade upp svampbitarna på en gaffel och åt dem. För mycket mjöl i såsen?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tråden om svamp

Post by Geta »

Du hade nog inte rört ut mjölet i bottenredningen. Man kan röra ut
mjölet i lite grädde innan man häller det i kastrullen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Ser man på, Geta. Nån här som gillar murklor?

"Den finländska motsvarigheten till det svenska Livsmedelsverket, Livsmedelssäkerhetsverket Evira, bedömer emellertid att stenmurkla går bra att äta om den först förvälls två gånger i rikligt med vatten."
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

"Milda och fylliga murklor från norra Europa, noggrant förvällda på Öland. Fina att hacka och puttra i såser till kött och fisk. Prova också till falukorven!" Reklam från ICA.

"Få såser passar så bra till kött som just murkelsås. Man ska inte förringa att stenmurklan i sin råa form absolut är giftig men som restauranggäst eller slutkonsument av en burk färdigförvällda murklor är det inget man ska oroa sig över. Giftet i murklorna är vattenlösligt."

Vad sugen jag blev på svamp nu.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Om karljohansvamp:
"1. Blötlägg svampen i några dl vatten i minst 30 minuter. Finhacka lök och vitlök.
2. Ta upp svampen men behåll blötläggningsvattnet. Fräs svampen i smör tills all vätska försvunnit. Tillsätt lök och vitlök och fräs en stund.
3. Tillsätt salt och peppar, pudra över mjöl, rör runt och häll på grädden, steksky och blötläggningsvattnet. Rör om och låt koka upp, späd med blötläggningsvattnet till önskad konsistens."

Det receptet förstår jag inte. Det där med att hälla på stekskyn. Den är ju redan i stekpannan.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tråden om svamp

Post by zoegas »

Jag har färska champinjoner i kylen nu. Det blir pastasås på dem. Steker på lite lök, vitlök. I med grädde och grönsaks fond, svartpeppar, salt och parmesan.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tråden om svamp

Post by Richard »

En gång åt jag svamp o så började allt bli skevt, färgerna o musiken förvrängdes... :lol:
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tråden om svamp

Post by zoegas »

Richard wrote: 23 Apr 2022, 12:37 En gång åt jag svamp o så började allt bli skevt, färgerna o musiken förvrängdes... :lol:
Gammal svamp som gått ut? :twisted:
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tråden om svamp

Post by Richard »

zoegas wrote: 23 Apr 2022, 13:07
Richard wrote: 23 Apr 2022, 12:37 En gång åt jag svamp o så började allt bli skevt, färgerna o musiken förvrängdes... :lol:
Gammal svamp som gått ut? :twisted:
Måste ha varit det...

När jag käkat svamp, så satt jag o läste lite på nätet o det var en artikel i Aftonbladet eller Expressen om att Lars Ohlys fru stod efter Lasse Berghagen i en kö, o hon såg att Lasse Berghagen köpte en porrtidning, o jag satt o skrattade åt det i flera timmar... Så roligt var det!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tråden om svamp

Post by zoegas »

Jag vågar mig inte på dem. Men jag har tänkt tanken några gånger.
Post Reply