Tråden om svamp

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23770
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om svamp

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 26 Dec 2022, 22:46 Sopprot kan vara ett skällsord.
Kålhuvud också.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17877
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Det har jag kanske aldrig hört, Zoidar. "Sopprot" brukade kapten Haddock i Tintin skrika.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23770
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om svamp

Post by Zoidar »

Ärthjärna kan man också säga.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17877
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Nu vet jag att Blå band har karljohan-svamp på påse. Men inte säkert att den finns i min affär för det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17877
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

"Shiitake eller ekmussling är mörka svampar med stark smak som används flitigt i det japanska köket. Den är den näst mest odlade svampen i världen."

Denna svamp skulle jag vilja prova på. Tror den är god men dyr.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17877
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Jag köpte en "burk" champinjoner förra veckan och måste ta rätt på dem. Undrar hur länge de håller sig i kylskåpet. Skulle kanske kunna ha dem framme, då de inte står i kyla i mataffären.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23770
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om svamp

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 25 Feb 2023, 20:40 Jag köpte en "burk" champinjoner förra veckan och måste ta rätt på dem. Undrar hur länge de håller sig i kylskåpet. Skulle kanske kunna ha dem framme, då de inte står i kyla i mataffären.
Öppnad burk tror jag du ska ha i kylen.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17877
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Okej. Jag har alltså köpt färska champinjoner i en inplastad bytta. Inte de där skivade eller hela i aluminiumburk.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23770
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om svamp

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 25 Feb 2023, 20:45 Okej. Jag har alltså köpt färska champinjoner i en inplastad bytta. Inte de där skivade eller hela i aluminiumburk.
Aha! Då vet jag inte. Går nog bra att ha i skafferiet. Vet inte var de håller bäst.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17877
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Tack för att du tog dig tid att svara, Zoidar.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23770
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om svamp

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 25 Feb 2023, 20:50 Tack för att du tog dig tid att svara, Zoidar.
Image
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Santina
☢️ Toriummedlem ☢️
Posts: 704
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Tråden om svamp

Post by Santina »

Jag älskar svamp. Champinjoner och kantarell. Även trattkantarell. Plockade svamp med min kompis i höstas och hittade Karl-Johan så jag fick smaka den också. Minns inte hur det smakade. Svamp. Vi hittade lite annat också. Smakade också svamp. Gott. Har en påse i frysen som jag fått av min kompis, vet inte vilka svampar det är riktigt.
Post Reply