Tråden om svamp

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8191
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tråden om svamp

Post by Richard »

zoegas wrote: 23 Apr 2022, 13:30 Jag vågar mig inte på dem. Men jag har tänkt tanken några gånger.
Nä, mår man dåligt, t.ex. har en depression, är risken att man mår många gånger mycket sämre om man snear... Benso är bra att ha till hands, ångest på psykedeliska är inte roligt.

EDIT: Sorry, jag ska inte sitta o tipsa om såna grejer på mitt eget forum... :oops:
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tråden om svamp

Post by Klankedinken »

Ja skäms richard.. vi är väldigt upptagna av vad du har för fantasier!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Sådana psykedeliska svampar tror jag inte att jag vågar pröva. En arbetskamrat berättade när han trippat på svamp att han stördes av det höga ljudet när någon tuggade på något. När han gick kändes det som han hade platåskor på sig.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18565
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om svamp

Post by Krokus »

Image
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

He, he. Den ska jag köpa, Krokus.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

"Blek taggsvamp är lättrensad och nästan aldrig larvangripen. Passar till all sorts matlagning, ensam eller tillsammans med andra matsvampar. Tillagas med fördel färsk, eller fryses in för senare bruk. Liksom kantarell är den mindre lämpad att torka, då den lätt blir besk i smaken."

Synd att den inte beskrevs i smak. Men den fick högsta betyg på en sajt jag var inne på. Det finns cirka hundra ätliga svampar i Sverige och jag undrar varför inte fler sorter saluförs.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

"Stolt fjällskivling är en storvuxen och oerhört läcker svamp. Stek hatten som en biff i smör. Servera med stekt lök, eller med rödvinssås, eller bearnaisesås."

Synd att Hemköp inte tar in denna svamp. Fast det kanske de gör och jag bara har missat det.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12635
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tråden om svamp

Post by zoegas »

Jag vet inte hur det är att odla svamp? Det är kanske svårt med vissa arter. Annars en företagsidé. Exotiska Svampar.

Jag vet en expert som jag kan anställa..
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Det finns kantarellsås att köpa som pulver. Ska blandas ut med mjölk och blir supergott. Förresten, går det att köpa kantareller året om eller mest på hösten?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Blå band har Karl-Johansvamp på påse, men den kostar hela 22 kronor. Den måste jag prova på.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om svamp

Post by Fantasio »

Jag har läst en bok om svampar och beskrivningarna låter så goda. Smak av ditten och smak av datten. Men jag vågar inte plocka svamp själv, då många kan smaka bra men vara giftiga. Nån som har en favoritsvamp som jag ej ännu har upptäckt?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12635
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tråden om svamp

Post by zoegas »

De brukar ha Kinesiska svampar i affären. Shitaki eller vad det heter. Ostronskivling?

Man steker dem som en kotlett.
Post Reply