Nu har jag kommit på en sak..

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Nu har jag kommit på en sak..

Post by Klankedinken »

Har varit på mötesplatsen länge nu och det är inte förrän nu jag kommer till en punkt då jag försökte närma mig en tjej...

Det gjorde ont.. jag tog det som personlig kritik, som att jag hade någon personlighetsfel, men då kom en kille in och stoppade mig..

Nu efter någon tid förstår jag att ingen bryr sig om vem du är, ingen bryr sig om du inte jobbar.. Allt du får i livet beror på hur väl positionerad du är i arbetslivet..

Man blir behandlad som en Pariah, en utstött.. En som inte bidrar får inte ta del av det som finns i samhället.. Jag har inge värde, ingen som inte arbetar har något värde och man får inte ta för sig ett dugg!

Som tur är får jag vara där eftersom det är till för dom med sjukdom som jag.. jag har sjukersättning och får därför vara där.. men jag blir behandlad som en utvecklingsstörd, mitt värde är detsamma som alla andra som inte jobbar oavsett vem jag är.. Det spelar ingen roll.. I deras ögon är jag samma som en person med downs eller annat funktionshinder..

Mitt värde som människa finns inte för jag existerar utanför samhällets ramar, knappt vänner och familj bryr sig. Jag får sämre vård, jag får bara i princip gå till vården men inte ta del av den.. Mitt värde är baserat på vad jag tillför och inget annat..
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Nu har jag kommit på en sak..

Post by Klankedinken »

Jag räknas inte!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37083
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nu har jag kommit på en sak..

Post by Geta »

Jag tycker att jag får samma vård som andra. Får vara med min familj men
annars står jag utanför som icke önskvärd.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Nu har jag kommit på en sak..

Post by Klankedinken »

Jag kan inte närma mig tjejer hur inbjudande dom än är. Det finns en osynlig lag om vad man får göra och man får inte göra vad som helst.. Det är det jag lär mig..

Kan va så att min psykiatriska vård från PSFN är så dålig att dom inte kan ta hand om mig.. Jag mår inte dåligt men jag ringer ibland och försöker få veta vad som försegår.. Dom lovar ditten och datten typ och sen när jag försöker få kontakt svarar dom inte..

Akutpsyk svarar men det är samma sak, men kanske är det så att jag inte får någon vård för jag behöver den inte..

Ibland är livet bara höljt i dunkel..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37083
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nu har jag kommit på en sak..

Post by Geta »

Så kan det vara. Du kan vara för frisk för att få psykiatrisk vård.
Jag har kontakt med psykiatrin bara en gång per år IRL. Annars
begär jag på 1177 nya recept på psykofarmaka. Senast tyckte
läkaren att jag var så bra att jag borde hålla föreläsning för
Försäkringskassan. Det är inte vanligt att vara i så gott skick
efter mer än 50 år i psykiatrin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Nu har jag kommit på en sak..

Post by Klankedinken »

Psykiatrin misslyckas med sina patienter om dom går upp massor i vikt och blir hemmasittandes..
Min psykiatri säger att det inte är deras jobb att roa mig men det är dom som gör att man blir isolerad.. Bara sitter hemma..

När jag var 20 försökte jag komma ut i samhället men dom hindrade mig, det blev som att dom införde mig i psykiatrisk värld där jag inte var normal och skulle lära mig att inte sticka ut.. Jag fick inte finnas!

Idag så är psykiatrin i min stad under kritik för att dom gjort så dåliga beslut.. Tycker att dom 50 kilona jag har kring min midja är deras fel och att mitt liv fått en elakartad vändning som jag inte kan ta mig ur..

Ska man vända på det så innebär det att jag inte klarar mer än vad jag gör men jag har en känsla av att jag anpassat mig till psykiatri-liv och blivit dement i samhället.. Jag finns inte helt enkelt och det är svårt att bryta det..

Som tur är så har jag lite driv och försöker göra så gott jag kan!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37083
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nu har jag kommit på en sak..

Post by Geta »

Jag fortsatte studera och jobba trots schizofrenin. Hade nog inte någon riktig
sjukdomsinsikt. Till slut sparkade arbetsgivaren ut mig, när jag var 40 år.
Jag hade roffat åt mig arbeten fick jag höra. Men egentligen mår jag bäst när
jag är ensam eller med få personer. För mycket stimulans är inte bra. Det
fick jag på påskafton. Jag har haft ångest flera dar efteråt. Men sånt får man
tåla. Jag skyller inte mitt liv på psykiatrin. Tvärtom -jag fick gå i psykoterapi
i 8 år.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Nu har jag kommit på en sak..

Post by Klankedinken »

Ja Geta.. Du har berättat sånt här.. men kul att du delar? Jag funderar på vad som skulle hända mig om jag inte fick nya erfarenheter..

Det är ju så att om är gammal så minskar behovet!
User avatar
björk
Tuliummedlem
Posts: 3939
Joined: 10 May 2021, 15:42

Re: Nu har jag kommit på en sak..

Post by björk »

Du tuktad ju stödet efter din villkor.
Sen spelar Du apa för att Du fått lite pengar... !
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37083
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nu har jag kommit på en sak..

Post by Geta »

Klankedinken,

Du hade inte fått några försäkringspengar om du börjat jobba.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Nu har jag kommit på en sak..

Post by Klankedinken »

Jag skrev ett svar på din föra post Geta..

Och ja, jag fick försäkringspengar på grund av att en läkare satt en diagnos..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37083
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nu har jag kommit på en sak..

Post by Geta »

Förr delade inte läkarna ut diagnoser i psykiatrin till höger och vänster.
Det dröjde många år innan man fick diagnos.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply