Det som rör kognitionen

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Det som rör kognitionen

Post by Fantasio »

"Svårigheter att minnas det man tidigare kommit ihåg" står det när man googlar på kognitiva symptom. Vad menas egentligen? Jag minns inte särskilt mycket från min skoltid, vare sig grundskolan eller gymnasiet. Är det på grund av bristande kognition eller något helt naturligt, då det var länge sedan jag gick i skolan?

"Bristande simultankapacitet" står det efter det. Vad menas med det egentligen? Jag gör en sak i taget, är det "bristande simultankapacitet"?

"Nedsatt koncentrationsförmåga" passar in på mig. Jag klarar inte att läsa böcker och drar mig för att se filmer, annars ett stort intresse för mig.

"Nedsatt uppmärksamhet" står det vidare. Jag är fullt medveten om vad jag gör och är inte avskärmad från verkligheten.

Är det vanligt med kognitiva brister vid psykossjukdom?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Det som rör kognitionen

Post by Krokus »

Angående bristande simultankapacitet, är det verkligen bra att göra många saker samtidigt? På sin höjd kan jag koka ris samtidigt som jag diskar. Wow!

Blir det inte rörigt om man gör femtioelva saker samtidigt? Blir det noggrant gjort?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Det som rör kognitionen

Post by Cosmos »

Kognition är det vi till vardags kallar tänkande och de processer som behövs för att vi ska fungera mentalt är oerhört komplicerade. Vi med psykossjukdomar har obalanser i transmittosubstanserna som förbinder signalerna mellan nervbanorna där information från hela nervsystemet äger rum. Klart det kan bli knas och kaos! Så det försämrade minnet och dålig multitasking är inte så mycket att oroa oss med. När man gör kognitiva test ser man i regel var det i huvudsak brister, d v s om det brister. Men det gör det för oss alla. Ingen är bra på allt. Om det handlar om demens eller hjärnskada handlar det inte om att bara vara "lite glömsk" utan i regel har man svårt med allt som handlar om nuet. Därför är det illavarslande att inte kunna säga vilken årstid, dag och datum det är och även att inte kunna sitt personnummer.

Stress och ångest förstör också den smidiga trafiken i nervbanorna. Blockering är ett bra uttryck. Men att gå på lågvarv hela tiden är faktiskt värre. Hjärnan måste stimuleras för att fungera bra. En bra stimulans är att lösa korsord. Själv är jag helt kass på korsord, har inget tålamod. Men som kompensation gör jag musik och skriver.

Fantasio, jag upplever dig som ganska kreativ här på Viska. Du får igång diskussioner och öppnar faktiskt de flesta trådar. Och så kommer du ju faktiskt iväg till din träffpunkt varje dag. Det skulle inte jag fixa. Hade en träffpunkt en gång i världen men jag blev nermobbad av personalen och där miste jag lusten för allt sådant i framtiden.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Det som rör kognitionen

Post by memphis »

Kanske är det kognitiva symptom som gör att jag upplever att jag inte kan tänka på ett normalt sätt. Jag är lätt efterklok dock. Det är som att jag inte hänger med i svängarna när jag umgås med andra. Som att jag är trögflytande. Oftast spelar det väl ingen roll men ibland kan det vara avgörande att säga rätt sak i rätt ögonblick. Vilket jag oftast misslyckas med. Kommer på i efterhand vad jag borde ha sagt, då det är för sent. Känner också att jag har väldigt svårt med koncentrationen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Det som rör kognitionen

Post by Geta »

Själv tycker jag att jag är helt normal. Det är bara andra som tycker
att jag är konstig och annorlunda. Kan undra vad det är som dom ser
och hör?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Det som rör kognitionen

Post by Fantasio »

Jag är inte normal och vet om det. Kognitiva brister tror jag mig ha.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Det som rör kognitionen

Post by wasp »

Nästa gång en tysk turist frågar mig Was ist los? Kommer att svara alles ist los! Densamma förstår ju inte, men har min ironi..........
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Det som rör kognitionen

Post by Fantasio »

Jag gillar min nya Hasse & Tage, men man måste lyssna noga och inte låta tankarna flyga iväg. Kan vara lite svårt att koncentrera sig när det är prat på skivan. Det är inte bara musik, det är monologer och sketcher i ljud.
Post Reply