Byta ut Haldol?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8201
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Byta ut Haldol?

Post by Richard »

Om jag får Invega, kommer jag sakta att dra ner på Haldolen o sätta in Invegan i ekvivalent dos, om det nu inte är farligt att blanda dom.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Byta ut Haldol?

Post by Klankedinken »

När jag bytte medicin gjorde vi en saxning.. Det innebar att vi sänkte en medicin stegvis och höjde den andra stegvis.. På så sätt hade jag två substanser i kroppen men..

Aja.. Kommer bara ihåg att läkaren förolämpa mig...
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Byta ut Haldol?

Post by amandara »

Jo jag gillar ju haldol - den förändrade livet för mig. Jag har låg dos, 3 tabletter om de nu är på 1 mg vardera eller något sådant. Får jag psykoskänning höjer jag haldolen och psykosen viker undan. Jag har provat flera andra antipsykosmediciner, abilify, zyprexa, risperdal- men jag har fortfarande varit psykotisk då men inte helakut. Men det var jäkligt jobbigt, var psykotisk i 10 år. Men man vet inte vad man kan förvänta sig man bara lever på med det som är. När jag fick haldol gick jag från massiva positiva symtom i ett år till helt fri från positiva psykossymtom på 2 veckor. Det var så slående - hur dåligt jag hade mått. Men hur ska man veta att det finns mediciner som funkar innan man fått några? Mitt liv fick en helt annan kvalitet sen jag fick haldol, det är nu 11 år sen.

Jag har inga biverkningar på haldol. Den funkar bara bra för mig. My lifechanger and lifesaver.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Byta ut Haldol?

Post by Klankedinken »

Jag har pratat med min vårdare idag.. Känner att jag inte når fram.. Mina behov tas inte på allvar.. Jag är fast i vuxen systemet, har man inte status får man ingen hjälp.. Dom visar bara på att jag inte är värd nånting.. I hela världen är det så att människor som inte klarar sig inte får hjälp. Det har att göra med att det inte passar den "hjälpandes" plan för framtiden.. Så som jag inte gör med Layla, min kontakt person..

Hon svarar inte när jag ringer och skyller på att hon är upptagen samt att jag inte är värd att hjälpa.. För mig som har studerat sånt här är det uppenbart varför människor som har det sämre ställt inte får samma hjälp.. Jag är helt enkelt inte viktig nog..

Det märks i hennes attityd men i det sista så sa hon att hon skulle ringa vid 10:00 eftersom jag fått tag på henne på morgonen, men det gjorde hon inte.. Tycker inte det finns jämlik vård och det är därför det är så dåligt ställt på de områden där det inte finns någon vinst.. Äldervård till exempel har låg ställning samt LSS...

Det är så tydligt när man läser statistik om detta varför det finns ett sånt begär efter mer pengar och status. Varför människor i låg status blir sjukare och sjukare medans dom med hög status blir friskare och friskare..
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Byta ut Haldol?

Post by amandara »

Jag är livrädd för att hamna på äldreboende. Jag jobbade i äldreomsorgen i kommunen och har hört vissas jargong om människor med psykisk ohälsa, jobbiga och som mindre värda. På ett sådant ställe med sådant folk vill jag verkligen inte hamna. Där jag var var det en fruktansvärd von oben mentalitet. Jag är rädd för andra människor när det kommer till fördomar om psykisk ohälsa. De tycks tycka att det är ett karaktärsprobkem och inte en sjukdom (I hjärnan). Parkinsons och Alzheimers har en helt annan acceptans.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Byta ut Haldol?

Post by Klankedinken »

Jag har psykisk ohälsa och jag tär på människorna omkring mig.. Det finns människor där jag är som försöker få en positiv kontakt med mig men jag är svår.. Dom får kämpa mycket för att nå fram och jag har otroligt svårt för att ta initiativ.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Byta ut Haldol?

Post by amandara »

Är du introvert?
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Byta ut Haldol?

Post by Klankedinken »

Jag är ganska i mitten!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Byta ut Haldol?

Post by Krokus »

Även min kontaktperson inom psykiatrin sa att hon skulle höra av sig "imorgon eller i övermorgon". Detta var några månader sedan. Jag trivs inte med henne, men visst känns det sådär att hon har glömt bort mig.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Byta ut Haldol?

Post by Nobel »

Att byta från Olanzapin till Aripiprazol var ett lyft för mig. Mindre biverkningar av Aripiprazol. Muntorrhet och trötthet försvann. Vikten ökade fortfarande.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Byta ut Haldol?

Post by Krokus »

Richard,

Hur går det? Har du någon läkartid inbokad?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8201
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Byta ut Haldol?

Post by Richard »

Krokus wrote: 05 May 2022, 09:56 Richard,

Hur går det? Har du någon läkartid inbokad?
Jag tog senaste Haldol-dosen i måndags kväll, nu är det torsdag förmiddag. Igår blev jag lite orolig, men lite extra Theralen hjälpte o Imovane för att somna. Men nu mår jag helt ok!

Har läkartid på onsdag, om knappt en vecka.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply