Byta ut Haldol?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Byta ut Haldol?

Post by Richard »

Oj, jag har ju inte skrivit här hur det gick!

Hur som helst var jag hos psykiatern den 12:e maj, o han föreslog Abilify i första hand, men jag bad honom bläddra tillbaka några år i journalen för att titta hur jag mådde när jag hade den (väldigt dåligt). Så i andra han föreslog han Invega, vilket var den jag var mest pepp på att testa.

Började med 3 mg Invega, samt skulle jag sänka Haldol från 4 mg till 2 mg. Men jag är ju så ivrig, att jag tog bort Haldolen helt. Har mått helt ok på de 3 mg Invega. Men två gånger har jag fått en sorts paranoida ångestattacker, så att jag känner mig rädd. Då har jag tagit 4 mg Haldol o 2 mg Iktorivil, o då har de försvunnit på en halvtimme.

Idag märkte jag att jag mådde ovanligt bra, var mer social o pratsam på Spiran o igår fick jag lite mani o städade köket.

Alldeles nyss ringde psykiatern för uppföljning, o jag berättade att det funkade bra, han var väl lite negativ till att jag tagit bort Haldolen helt, men jag har berättat för han att jag alltid är ivrig när det kommer till medicinbyten o liknande. Jag berättade om mina paranoida ångestattacker o att jag tog den cocktailen ovan. Så undrade jag om man kan använda Haldol som vid behovsmedicin, o jo, det går, men det är inte vanligt (men i slutenvården ger de ju ibland Haldol-sprutor om man är våldsam). Men han tyckte att jag kunde ta lite mindre Haldol nästa gång jag får en sån attack.

Men, så fick jag höja Invegan till 6 mg, eftersom det fortfarande är lite oroligt (småkänningar av paranoia), inte mycket men jag tror det blir ännu bättre på 6 mg. Stelheten jag brukar ha på morgonen har försvunnit, men jag har inte fått några observationsrapporter om kroppshållning o gångstil ännu. Jag sa ju till honom att jag mådde bättre, men han undrade så att jag inte "mådde för bra", alltså att jag skulle utveckla mani eller hypomani.

Så, nu är Haldolen borta, o jag har 6 mg Invega!

Men sparar o plockar ut den Haldol jag har kvar, om jag får fler paranoia-attacker.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8150
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Byta ut Haldol?

Post by wasp »

Haloperidol (Haldol) är väl ett av de äldsta preparaten som finns registrerat numera. Tror bara att Hibernal (Klorpromex) är äldre. Modernare preparat kanske inte ger lika många oönskade biverkningar. Darrningar, skakningar t ex. Shaking Stevens vill väl få vara i ordens rätta bemärkelse.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Byta ut Haldol?

Post by Geta »

Tror inte att Hibernal som var den äldsta neuroleptikan på marknaden
går att få i Sverige längre. Mallorol är definitivt borttaget. I början av
1980-talet hade jag Haldol under något år. Den var jobbig. Var väldigt
orolig på den. Svårt att sitta stilla. Då jobbade jag som sjukvårdsbiträde.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Byta ut Haldol?

Post by Fantasio »

Geta wrote: 29 Jul 2022, 15:06 I början av 1980-talet hade jag Haldol under något år. Den var jobbig. Var väldigt
orolig på den. Svårt att sitta stilla. Då jobbade jag som sjukvårdsbiträde.
Ja, fy vad rastlös man blev av den.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4292
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Byta ut Haldol?

Post by yrväder »

Ja och Parkinson hade man när man vakna, handen skaka utan kontroll, fy fan för den.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Byta ut Haldol?

Post by Richard »

Det funkar bra med Invega istället för Haldol, men igår fick jag lite overklighetskänslor så jag tog 5 mg Haldol. Har en massa Haldol kvar.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply