Avundsjuk på mina släktingar

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17967
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Avundsjuk på mina släktingar

Post by Fantasio »

Mina släktingar har bra liv. Den ena (fjorton år yngre än jag) är arkitekt och gift med en läkare. Hans lillebror (sjutton år yngre än jag) jobbar hos sin orts största arbetsgivare. Båda har barn, men jag vet inte hur många. Mina kusiner här i stan går det bra för. Vet i och för sig bara vad den ena gör och hon har eget företag med en del anställda.

Mina syskonbarn går det bra för. Den ena har tagit ett sabbatsår, men ska börja på universitet, fast jag vet inte när. Den andra tar studenten i år och har hela livet framför sig. Min syster är gymnasielärare och tjänar rätt bra.

Kvar står jag som ett fån och stampar på samma fläck. Jag får aldrig något gjort, jag bara åldras och blir mer och mer bitter. Det är inget fel på min intelligens, jag har andra svårigheter.

Det är lätt att grotta ned sig i sin egen olycka. Mitt största problem är brist på motivation och engagemang. Jag lägger inte två strån i kors. När jag hade jobb var det på golvet, ingen chefsposition. Men jag gjorde vad jag skulle och fungerade bra både i det sociala samspelet och i min yrkesroll.

Tro fasen att man vill få till en radikal ändring. Jag skulle ändra på det mesta. Jag utbildade mig aldrig, jag skaffade aldrig familj. Tåget har gått och kvar står jag på perrongen och tittar skamset ned i backen.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10778
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Avundsjuk på mina släktingar

Post by mrsearlgray »

förstår dig verkligen, känner mig väldigt misslyckad, speciellt när jag ser gamla vänner och klasskamrater som lever livet och har utbildning/jobb och familj...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17967
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Avundsjuk på mina släktingar

Post by Fantasio »

Fast du bidrar med att minska stigmat som omgärdar schizofreni. Bra jobbat!
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10778
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Avundsjuk på mina släktingar

Post by mrsearlgray »

haha ja kanske det, men har andra mål i livet som inte känns möjliga
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8442
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Avundsjuk på mina släktingar

Post by wasp »

mrsearlgray wrote: 24 May 2021, 23:20 förstår dig verkligen, känner mig väldigt misslyckad, speciellt när jag ser gamla vänner och klasskamrater som lever livet och har utbildning/jobb och familj...
Känner likadant jag! Speciellt avundsjuk på döttrarna i min syster och hennes mans familj. Arv efter dem och mycket pengar, själv fick jag inte ett öre.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37754
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Avundsjuk på mina släktingar

Post by Geta »

Jag gläder mig, när det går bra för min systers familj. Mina kusiner går det
sämre för.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 59512
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Avundsjuk på mina släktingar

Post by Nissegossen »

Tror det går bra för alla i min släkt inte bara för mina syskon deras barn och barnbarn, utan hela tjocka släkten. Farfar hade 25 barnbarn!
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 59512
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Avundsjuk på mina släktingar

Post by Nissegossen »

Nej, jag är inte avundsjuk på någon av dem. I den mån jag sagt jag är avundsjuk på någon, är det för att det var passande i sammanhanget.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18991
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Avundsjuk på mina släktingar

Post by Krokus »

Nä, jag är inte avundsjuk på släktingar. Kan bero på att jag knappt har någon kontakt med mina kusiner, vi har glidit ifrån varandra. En kusin vet jag är utbildad civilingenjör, en annan makeupartist och en tredje bor i USA och tjänar massor med pengar. Resten har jag dålig koll på.

Helt ärligt blir jag sällan avundsjuk på andra människors jobb/utbildning. Någonstans har jag accepterat att jag inte kommer kunna utbilda mig eller tjäna bra pengar på jobb. Däremot tycker jag att sjukersättningen skulle kunna höjas något, men det tycker inte politikerna.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37754
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Avundsjuk på mina släktingar

Post by Geta »

Jo, Jimmie Åkesson i Sverigedemokraterna vill höja pensionerna.
Då ingår nog även sjukersättningen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Avundsjuk på mina släktingar

Post by Cosmos »

Jag känner ingen avundsjuka mot någon släkting, träffar dem aldrig heller. Avundsjuka och svartsjuka ligger nära varandra känslomässigt. Själv har jag aldrig haft något av dessa.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18991
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Avundsjuk på mina släktingar

Post by Krokus »

Geta,

Varken SD eller V är i majoritet, så höjd pension och sjukersättning lär dröja. Vet inte vad S och MP tycker.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply