Byta Seroquel mot Melatonin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Byta Seroquel mot Melatonin

Post by Zoidar »

Jo det är sant Yrväder.

Sov 11,5h i natt utan seroquel, så kanske något annat som är vajsing.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Byta Seroquel mot Melatonin

Post by Zoidar »

Nu när jag slutat med seroquel har jag börjat tugga på nätterna. Härom natten bet jag mig i tungan. :|
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Byta Seroquel mot Melatonin

Post by Koi »

Apoteket har bettskena för runt 300kr. Den är mjuk.
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Byta Seroquel mot Melatonin

Post by Schizofreni »

Zoidar wrote: 25 May 2021, 15:14 Jag sov 12 timmar i natt. Vaknade kl. 13. Tror jag måste sluta med Seroquel för jag sover på tok för mycket. Hoppas nu jag kan sova utan. I natt ska jag prova med Melatonin istället.
Vad har du för Melatonin preparat? Är det en depot beredning som räcker hela natten som typ Circadin?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Byta Seroquel mot Melatonin

Post by Zoidar »

Det vet jag inte, visste inte det fanns olika.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Byta Seroquel mot Melatonin

Post by Schizofreni »

Circadin är det enda depotpreparatet jag känner till. Effekten är att man sover bättre och längre om man tillhör en äldre population dvs över 55 år. Teoretiskt bygger det ju på att melatonin frisätts under hela natten och har högre effekt på äldre som har en lägre naturlig melatoninproduktion.

Svårt att veta skillnaden i praktisk mening, någon som prövat depot och icke depot får gärna inflika. Det är mycket pengar i medicin och Melatonin bör kunna säljas betydligt mycket billigare samt lättillgängligare som det naturliga sömnhormon det är.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18719
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Byta Seroquel mot Melatonin

Post by Krokus »

Zoidar wrote: 03 Jun 2021, 13:58 Nu när jag slutat med seroquel har jag börjat tugga på nätterna. Härom natten bet jag mig i tungan. :|
Ajaj! Obekvämt sätt att vakna på! Bettskena är bra grejer!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Byta Seroquel mot Melatonin

Post by Zoidar »

Nu har jag äntligen gått ner, kan det vara att jag tog bort den lilla pluttdosen seroquel? :geek:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4301
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Byta Seroquel mot Melatonin

Post by yrväder »

Tog 12,5 mg Quetiapin igår kväll när jag la mig istället för zopiklon, ikväll tar jag nog en hel när jag lägger mig, känner att jag mår bättre själsligt om jag byter ut Zopiklon mot 25 mg Quetiapin. Aptiten ökar förstås men hellre bra i själen och några kilos påslag än oro, Har varit lite orolig över bytet med Xeplion injektion till tabletter men med den lilla dosen Quetiapin när jag lägger mig, försvinner oron och lugnet återfinner sig.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4301
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Byta Seroquel mot Melatonin

Post by yrväder »

Lägger av, det är en liten dos men det räcker för att jag ska känna mig trött och seg under dagen, och att känna att du behöver äta mer för att bli mätt, det är bottennapp.
Post Reply