Det var bättre förr

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Det var bättre förr

Post by Fantasio »

Jag gillar musik, film och revyer och det som producerats på 90-talet och framåt kan inte mäta sig med det som gjordes fram till på 80-talet. Tänk bara på de två förstklassiga trubadurer vi hade; Cornelis Vreeswijk och Fred Åkerström. Ingen har plockat upp deras fallna mantel, det finns inga artister som kan mäta sig med dem. Gå och göm dig, Håkan Hellström.

Hans Alfredsson och Tage Danielsson skapade magi tillsammans. Till sin hjälp hade de bland annat Gösta Ekman. Andra starka namn var Mille Schmidt, Martin Ljung, Povel Ramel och Gunnar Svensson.

Mosebacke monarki var obetalbar. Lars Ekborg och Rolf Bengtsson var genier bland många andra. Carl-Gustaf Lindstedt likaså.

Kort sagt: Humor och musik gjordes bättre förr om åren. Idag är det mesta blaha, blaha.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Det var bättre förr

Post by wasp »

Fantasio wrote: 06 May 2022, 02:04 Jag gillar musik, film och revyer och det som producerats på 90-talet och framåt kan inte mäta sig med det som gjordes fram till på 80-talet. Tänk bara på de två förstklassiga trubadurer vi hade; Cornelis Vreeswijk och Fred Åkerström. Ingen har plockat upp deras fallna mantel, det finns inga artister som kan mäta sig med dem. Gå och göm dig, Håkan Hellström.

Hans Alfredsson och Tage Danielsson skapade magi tillsammans. Till sin hjälp hade de bland annat Gösta Ekman. Andra starka namn var Mille Schmidt, Martin Ljung, Povel Ramel och Gunnar Svensson.

Mosebacke monarki var obetalbar. Lars Ekborg och Rolf Bengtsson var genier bland många andra. Carl-Gustaf Lindstedt likaså.

Kort sagt: Humor och musik gjordes bättre förr om åren. Idag är det mesta blaha, blaha.
How can I disagree??
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Det var bättre förr

Post by memphis »

Jag har upptäckt att jag med åren inte har nån kontakt med ny musik längre. Jag har ingen aning om vilken musik som är populär i nuläget. Formar inte heller några nya musikminnen som man gjorde som ung.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Det var bättre förr

Post by Geta »

Man brukar fastna vid 14 års ålder, när det gäller musik.
Efter 20 är det kört. Då tar man inte in något nytt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Det var bättre förr

Post by Fantasio »

Ett namn värt att nämna är Hatte Furuhagen. Känd bland annat från Mosebacke Monarki. Han var född i Norrköping.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Det var bättre förr

Post by Geta »

Det hördes på dialekten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Det var bättre förr

Post by Fantasio »

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Det var bättre förr

Post by Fantasio »

Någon som jag inte gillar är Gus Dahlström. Han kopierade Buster "Deadpan" Keaton och gjorde det dåligt. Inte gillar jag Nils Poppe heller, eller Sickan Carlsson. Det mesta var bättre förr, men inte allt.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Det var bättre förr

Post by wasp »

Önskar mig tillbaka till 1977!
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Det var bättre förr

Post by wasp »

Önskar mig fortfarande tillbaka till 1977!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Det var bättre förr

Post by Fantasio »

Post Reply