har ni också problem med texturen på mat?

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10314
Joined: 12 May 2021, 18:49

har ni också problem med texturen på mat?

Post by mrsearlgray »

ingen aning vart jag ska lägga denna tråden men:

har väldigt länge haft problem med texturen på viss mat, ett exempel var igår: gjorde lax i ugn och sparris, började äta och något i laxen, jag vet inte vad, kändes fel så spottar ut det och kan inte fortsätta äta laxen utan äter bara sparrisen.
detta händer nästan vid varje måltid, minst en tugga måste jag spotta ut för att det "känns fel" när jag tuggar eller något. kan ibland fortsätta att äta men ibland försvinner matlusten helt och jag får kasta maten. detta har tillochmed hänt när jag varit på resturang och fått spotta ut tuggan i en servett... :oops:
hittar inget om detta på nätet i relation till schizofreni men vad kan vara orsaken?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Klankedinken »

Min förklaring är att det är en del av autism spektrat.. Man behöver dock inte vara autistisk bara för att man har ett drag av det!
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10314
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by mrsearlgray »

Klankedinken wrote: 07 May 2022, 13:49 Min förklaring är att det är en del av autism spektrat.. Man behöver dock inte vara autistisk bara för att man har ett drag av det!
jo det är klart 🤔 schizofreni är ju "släkt" med autism, kanske är en symtom överlappning? jobbigt är det iallafall
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Klankedinken »

mrsearlgray wrote: 07 May 2022, 13:53
Klankedinken wrote: 07 May 2022, 13:49 Min förklaring är att det är en del av autism spektrat.. Man behöver dock inte vara autistisk bara för att man har ett drag av det!
jo det är klart 🤔 schizofreni är ju "släkt" med autism, kanske är en symtom överlappning? jobbigt är det iallafall
Ok! Egentligen är det inget att oroa sig över om det inte är nyupptäckt!
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10314
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by mrsearlgray »

Klankedinken wrote: 07 May 2022, 13:54
mrsearlgray wrote: 07 May 2022, 13:53
Klankedinken wrote: 07 May 2022, 13:49 Min förklaring är att det är en del av autism spektrat.. Man behöver dock inte vara autistisk bara för att man har ett drag av det!
jo det är klart 🤔 schizofreni är ju "släkt" med autism, kanske är en symtom överlappning? jobbigt är det iallafall
Ok! Egentligen är det inget att oroa sig över om det inte är nyupptäckt!
nej detta har jag gjort länge, men tråkigt att slänga maten bara och lite pinsamt på restauranger :lol:
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Krokus »

Viss igenkänning. Tomater går fetbort pga konsistens, men passerade tomater, tomatpuré och ketchup är mums.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35479
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by memphis »

Jag har svårt för bruna bananer. Den geggiga konsistensen äcklar mig. Gröna bananer går bra.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Geta »

Det är som sagt lite autismvibbar på det. Men inget typiskt schizofrenisymtom.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10314
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by mrsearlgray »

nu hände det igen, gjorde en pannbiff med brunsås, första tuggan smakade fel och matlusten försvann helt så fick kasta den... såhär illa har det aldrig varit förut, har sen barn haft det såhär, speciellt med kött men de senaste dagarna är det nästan varje måltid nu
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10314
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by mrsearlgray »

memphis wrote: 07 May 2022, 16:05 Jag har svårt för bruna bananer. Den geggiga konsistensen äcklar mig. Gröna bananer går bra.
ja tycker bananer ska vara lite gröna :lol:
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by Geta »

Lax och kött kan smaka illa. Det behöver inte vara någon inbillning
från din sida, mrsearlgray.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10314
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: har ni också problem med texturen på mat?

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 07 May 2022, 17:59 Lax och kött kan smaka illa. Det behöver inte vara någon inbillning
från din sida, mrsearlgray.
det är inte att smaken är illa, utan hur det känns i munnen typ? svårt att förklara 🤔 men aja
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Post Reply