Vår skolgång

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Vår skolgång

Post by Fantasio »

Hur var dina år som elev i grundskolan? Gillade du skolan, eller var du skoltrött? Själv hade jag lätt för mig fram till högstadiet. Då slutade jag göra läxorna, fast det var sällan jag skolkade.

Det fanns bara två ämnen jag hade goda betyg i och det var svenska och engelska. Något måste jag ha gjort rätt, för jag fick en bok av min svensklärare, "Bröderna Karamazov" av Fjodor Dostojevskij.

Jag är så besviken på mig själv, jag borde ha studerat hårdare och ansträngt mig så jag hade kunnat välja gymnasielinjer efter behag. Hur var din skolgång?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36879
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vår skolgång

Post by Geta »

Min skoltid var problemfri.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vår skolgång

Post by memphis »

Fantasio wrote: 07 May 2022, 19:37 Hur var dina år som elev i grundskolan? Gillade du skolan, eller var du skoltrött? Själv hade jag lätt för mig fram till högstadiet. Då slutade jag göra läxorna, fast det var sällan jag skolkade.

Det fanns bara två ämnen jag hade goda betyg i och det var svenska och engelska. Något måste jag ha gjort rätt, för jag fick en bok av min svensklärare, "Bröderna Karamazov" av Fjodor Dostojevskij.

Jag är så besviken på mig själv, jag borde ha studerat hårdare och ansträngt mig så jag hade kunnat välja gymnasielinjer efter behag. Hur var din skolgång?
Det du beskriver kunde vara jag. Det var exakt såhär för mig också. Är vi låtsastvillingar?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12625
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vår skolgång

Post by zoegas »

Jag fullständigt hatade skolan som barn. Den vedan att sitta och lyssna på den fula idiotkärringen. Hittade på lekar med suddgummi och dagdrömde. Fyfan vad jag hatade att gå dit. Det blev ju bättre med åldern och kurserna var mer anpassade och från självbestämmande. Men jag hade nog mest frånvaro i skolan i hela Sverige.

Men jag har lätt för mig. Jag skrev bra på högskoleprovet. Har hyffsat minne. Gjorde bra ifrån mig i militärjänsten och handelsflottan. Men den ledan att vara någonstans och göra grejer mot sin vilja var ingenting för mig. Jag har ingen chef idag. Fan vet om jag inte hittat på allt det här. Bara för att slippa.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vår skolgång

Post by Koi »

Hade lätt. Gjorde aldrig läxor. Problembarn.

Stal saker. Rökte i korridoren. Vad kaxig. Skolkade.

Första gången i klass 2. Tände på eld på gräsmattan.

Tände eld på allt möjligt.

Ändå bra på proven. Bra minne. Fuskade ibland.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8190
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vår skolgång

Post by Richard »

Var ganska duktig i skolan, lite bråkig ibland, som t.ex. spände jag taggtråd över cykelbanan o punkterade cyklar... Men ingen kom på mig.

I högstadiet trivdes jag bäst, hängde med "tuffa gänget", fast tyvärr började man ju röka då. Men det gick ändå bra i skolan. Hade runt 3,4 i snittbetyg, så jag kom in på det svåraste, ett nytt specialprogram, naturvetenskap, men med inriktning på data, elektronik, programmering. Men redan dag 1 var jag orolig, typ nya klasskompisar o så. Första året gick rätt bra, men depressionen blev allt värre. Fick aldrig ett fullständigt betyg.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vår skolgång

Post by amandara »

Jag hade lätt i skolan fram tills jag blev deprimerad vid 17. Jag var en tapetblomma som lyssnade och sög in. Skolan på den tiden var katedral och det var ett jäkla lyssnande. Då jag lärde mig som bäst när vi gjorde praktiska saker av lärandet. Jag anser att det ska vara mer praktiskt i skolan och mer rörelse - än vad det var på min tid.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36879
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vår skolgång

Post by Geta »

På min tid i skolan hade vi mycket gymnastik, slöjd, teckning, skolkök,
och musik. Det var inte bara teori.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18554
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vår skolgång

Post by Krokus »

Skolan gick bra fram till årskurs 8. Innan högstadiet var mina favoritämnen idrott och naturvetenskapliga ämnen samt matte. I högstadiet blev det tvärtom. Ändå gick jag i en nördklass med inriktning på just matte och naturvetenskap.

Jag vantrivdes i skolan under högstadiet, passade inte in i klassen och växte ifrån mina kompisar. Det gjorde väldigt ont. Betygen i nian var ett MVG, kanske åtta VG och resten G. Borde ha fått IG i kemi, men läraren var snäll.

Jag skolkade kanske tre gånger under hela högstadiet, kom aldrig försent men var inte aktiv på lektionerna. Satt ofta och tittade ut genom fönstret eller sov. Fick problem med handlederna pga allt sovande, i och med att jag lutade huvudet mot en hand i taget.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12625
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vår skolgång

Post by zoegas »

Geta wrote: 08 May 2022, 10:02 På min tid i skolan hade vi mycket gymnastik, slöjd, teckning, skolkök,
och musik. Det var inte bara teori.
Geta;Sverigejugend.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36879
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vår skolgång

Post by Geta »

Det var innan skolan mördades.

https://www.svtplay.se/vem-mordade-skolan
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12625
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vår skolgång

Post by zoegas »

Jag tände på hemmagjorda rökbomber och tände på i toaletten. Studenterna brydde sig inte trotts korridorerna blev helt dimmig. Ingen brandkår kom. Inget larm ingenting. Det var vardagsmat.
Post Reply