Energi i näsan

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22949
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Energi i näsan

Post by Zoidar »

Richard wrote: 17 May 2022, 06:09 Förr behandlade man vissa sjukdomar med att trycka upp små behållare med radium i näsan...
https://stacks.stanford.edu/file/druid: ... Fs3_87.pdf
https://apnews.com/article/b48b93fca3c2 ... 35cd5346b0

Men det ledde ofta till cancer istället...
:lol: Jag tror jag undviker den behandlingen.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Energi i näsan

Post by amandara »

Jag kan inte relatera till det här med kundalini. Jag har en västerländsk medicinsk förklaringsmodell till det som händer. Med ens hälsa.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Energi i näsan

Post by Cosmos »

Jag vet inte ens vad kundalini är. Men om det är i samma område som chakra och dylikt tycker jag bara att det är flum och magiskt tänkande. Det finns hundratals alternativa förklaringar till kittlingar, klåda, krypningar och smärta någonstans på kroppen.
Last edited by Cosmos on 23 May 2022, 13:53, edited 1 time in total.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22949
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Energi i näsan

Post by Zoidar »

Cosmos wrote: 23 May 2022, 12:06 Jag vet inte ens vad kundalini är. Men om det är i samma område som chakra och dylikt tycker jag bara att det är flum och magiskt tänkande. Det finns hundratals alternativa förklaringar till kittlingar, klåda, krypningar och smärta någonstans på kroppen.
Det får du gärna tänka och tycka. Det är ju fritt land, som man säger. :P
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Energi i näsan

Post by Cosmos »

Vi som är drabbade av schizofreni eller schizoaffektiv kanske är mer känsliga för det österländska tänkandet och snöar in på dessa idéer för att leta förklaringar till de vanföreställningar vi går omkring med.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Energi i näsan

Post by Klankedinken »

Buddhism till exempel är ett sätt att lösa livets problem och lösningen handlar mycket om livsåskådning!
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36480
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Energi i näsan

Post by memphis »

Om man kommer tillräckligt djupt in i buddhismen finner man en acceptans för allt sorts lidande och i och med det vinner man total sinnesro. Man lär sig också att bortse från jordiska bekymmer och finner en inre frid.

Tror att kundaliniyoga är en del av lidandets kretslopp. Men jag har inte lärt mig så mycket om kundalini.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Energi i näsan

Post by Klankedinken »

Viktigpetter
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Energi i näsan

Post by yrväder »

Det är inte kundali det är vanföreställningar inse det så kanske ni kan komma förbi det.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36480
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Energi i näsan

Post by memphis »

Det finns mycket som den västerländska medicinen saknar förklaringar på. Därför vänder många sig till det österländska.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Energi i näsan

Post by Cosmos »

Vi har ju fler frågor inför livet än kanske s k normala har i och med att vi lever hela tiden i ett ifrågasättande av våra röster och vanföreställningar. Jag har känt flera som har gått in för djupt in i österländska meditationer och aparta förklaringsmodeller. Och tappat bort sig fullständigt. Två av dem tog livet av sig, den tredje gick in i en kronisk psykos och sitter på gruppboende.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22949
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Energi i näsan

Post by Zoidar »

Cosmos wrote: 25 May 2022, 23:27 Vi har ju fler frågor inför livet än kanske s k normala har i och med att vi lever hela tiden i ett ifrågasättande av våra röster och vanföreställningar. Jag har känt flera som har gått in för djupt in i österländska meditationer och aparta förklaringsmodeller. Och tappat bort sig fullständigt. Två av dem tog livet av sig, den tredje gick in i en kronisk psykos och sitter på gruppboende.
Det förvånar mig inte. Det enda österländska jag kan tänka mig är kinesisk medicin (örter och akupunktur). Tycker det är en sund metod i kinesisk medicin att försöka uppnå balans. Hinduism och buddhism har ju målet att uppnå ett högre tillstånd och utsläckning av jaget, vilket vem som helst kan (eller borde) förstå kan leda till psykoser och annan psykisk sjukdom. Men kan sägas att många buddhister inte söker upplysning i detta livet, utan nöjer sig med god karma.

Kan ju tilläggas därtill att det var mitt sökande efter upplysning som gav mig min psykossjuksom. Fullkomligt livsfarligt att syssla med.

Jag hade en bekant i Australien. En jättebra kille! Han var sökare efter upplysning precis som jag var då. Han skrev till mig att han nått upplysningen. Kort därefter slutade han skriva. Jag undrade vad som hänt och en tid senare hittade jag hans dödsannons på nätet. Jag fick aldrig veta vad som hänt, men misstänker att han dog under en psykos, antagligen genom medvetet eller omedvetet självmord.

Tack Cosmos för det du delade!
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply