Spontanfasta/meal skipping

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 21 May 2022, 11:18
Klankedinken wrote: 21 May 2022, 07:20 Vad gör dom som gör rätt då Zoidar?
De gör något de kan hålla.
Tänker du så? Att du ska hitta något som du kan hålla?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 21 May 2022, 11:19
Zoidar wrote: 21 May 2022, 11:18
Klankedinken wrote: 21 May 2022, 07:20 Vad gör dom som gör rätt då Zoidar?
De gör något de kan hålla.
Tänker du så? Att du ska hitta något som du kan hålla?
Ja
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18546
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Krokus »

Zoidar wrote: 21 May 2022, 11:18
Klankedinken wrote: 21 May 2022, 07:20 Vad gör dom som gör rätt då Zoidar?
De gör något de kan hålla.
Kaloriunderskott. Det är enklast att uppnå kaloriunderskott genom maten, inte träning.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Klankedinken »

Hmm. Kaloriunderskott är den ända metoden att gå ner i vikt och jag tror att kroppen reglerar energiförbrukningen man har utifrån hur mycket man tränar och att maten avgör mest för vad man väger?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 21 May 2022, 11:26 Hmm. Kaloriunderskott är den ända metoden att gå ner i vikt och jag tror att kroppen reglerar energiförbrukningen man har utifrån hur mycket man tränar och att maten avgör mest för vad man väger?
Väl både ja och nej? Man kan inte titta på kcalförteckning och säga att 100 kcal från torsk är lika fettbildande som 100kcal från bröd. I slutändan kanske bara 70% av kalorierna från torsk används som energi, medan 99% av brödet. Dessutom ger torsk lägre insulinpåslag vilket försvårar lagring av fett ännu mer. Men visst, man kanske kan äta 3500 kcal från torsk och nå kaloriunderskott, men bara 2500 kcal från bröd. Så visst stämmer det på så sätt att det gäller att hamna i kaloriunderskott, men vilken siffra det blir beror på hur ofta man äter, när man äter och på vad man äter.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 21 May 2022, 11:47
Klankedinken wrote: 21 May 2022, 11:26 Hmm. Kaloriunderskott är den ända metoden att gå ner i vikt och jag tror att kroppen reglerar energiförbrukningen man har utifrån hur mycket man tränar och att maten avgör mest för vad man väger?
Väl både ja och nej? Man kan inte titta på kcalförteckning och säga att 100 kcal från torsk är lika fettbildande som 100kcal från bröd. I slutändan kanske bara 70% av kalorierna från torsk används som energi, medan 99% av brödet. Dessutom ger torsk lägre insulinpåslag vilket försvårar lagring av fett ännu mer. Men visst, man kanske kan äta 3500 kcal från torsk och nå kaloriunderskott, men bara 2500 kcal från bröd. Så visst stämmer det på så sätt att det gäller att hamna i kaloriunderskott, men vilken siffra det blir beror på hur ofta man äter, när man äter och på vad man äter.
En frisk kropp kan hantera energin från brödet bättre än en sjuk kropp och den kropp som tränar är garanterat mer frisk än samma kropp som inte tränar!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Zoidar »

Hungrig men vägrar äta. Har min meal-skipping nu. 8-)
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Klankedinken »

Behöver man använda viljestyrka är man inte i kontroll.. Lär dig att äta när du känner för det istället för att följa en modell.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 21 May 2022, 18:10 Behöver man använda viljestyrka är man inte i kontroll.. Lär dig att äta när du känner för det istället för att följa en modell.
Du vill säkert vara hjälpsam. Tips är ju bra, men vill inte att någon ska säga hur jag ska göra.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 21 May 2022, 18:16
Klankedinken wrote: 21 May 2022, 18:10 Behöver man använda viljestyrka är man inte i kontroll.. Lär dig att äta när du känner för det istället för att följa en modell.
Du vill säkert vara hjälpsam. Tips är ju bra, men vill inte att någon ska säga hur jag ska göra.
Du vill känna att det är din egen grej`? Jag märker att du inte tar åt dig av mina "tips"...
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 21 May 2022, 18:17
Du vill känna att det är din egen grej`? Jag märker att du inte tar åt dig av mina "tips"...
Nej, jag har inget emot att göra något som någon annan föreslår om det låter vettigt. Vill bara inte att någon ska säga: "Gör si, gör så!". Jag vill känna att beslutet ligger hos mig.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12609
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by zoegas »

Zoidar wrote: 21 May 2022, 11:47
Klankedinken wrote: 21 May 2022, 11:26 Hmm. Kaloriunderskott är den ända metoden att gå ner i vikt och jag tror att kroppen reglerar energiförbrukningen man har utifrån hur mycket man tränar och att maten avgör mest för vad man väger?
Väl både ja och nej? Man kan inte titta på kcalförteckning och säga att 100 kcal från torsk är lika fettbildande som 100kcal från bröd. I slutändan kanske bara 70% av kalorierna från torsk används som energi, medan 99% av brödet. Dessutom ger torsk lägre insulinpåslag vilket försvårar lagring av fett ännu mer. Men visst, man kanske kan äta 3500 kcal från torsk och nå kaloriunderskott, men bara 2500 kcal från bröd. Så visst stämmer det på så sätt att det gäller att hamna i kaloriunderskott, men vilken siffra det blir beror på hur ofta man äter, när man äter och på vad man äter.
Intressant. Jag har aldrig tänkt så.
Post Reply