Spontanfasta/meal skipping

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 21 May 2022, 18:20
Klankedinken wrote: 21 May 2022, 18:17
Du vill känna att det är din egen grej`? Jag märker att du inte tar åt dig av mina "tips"...
Nej, jag har inget emot att göra något som någon annan föreslår om det låter vettigt. Vill bara inte att någon ska säga: "Gör si, gör så!". Jag vill känna att beslutet ligger hos mig.
Aha... okej.. Hmm..

Har du provat att försöka lyssna på din hunger och förstå varför du har den.. Ibland är man hungrig för att man behöver energi och ibland för att kroppen säger åt dig av andra anledningar.. Man kan äta av många anledningar tror jag. Personligen så slutade jag med zyprexa för att jag insåg vad medicinen gjorde för mig. Det var ingen som ville att jag skulle göra något åt det utan jag lyssnade till mitt eget förstånd. Min inre röst. Det är så med hunger också, vi har en inre "röst" som är ärlig och vill oss väl. Den berättar också om det är okej att äta vid olika anledningar.. En meditation är en förträffligt tillägg för då sätter man sig och lyssnar på historien vi bär inom oss.. Ibland känner man att man vill äta för att insida skriker att man är ovärdig..

Detta är menat att vara inspirerande!
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Klankedinken »

zoegas wrote: 21 May 2022, 18:25
Zoidar wrote: 21 May 2022, 11:47
Klankedinken wrote: 21 May 2022, 11:26 Hmm. Kaloriunderskott är den ända metoden att gå ner i vikt och jag tror att kroppen reglerar energiförbrukningen man har utifrån hur mycket man tränar och att maten avgör mest för vad man väger?
Väl både ja och nej? Man kan inte titta på kcalförteckning och säga att 100 kcal från torsk är lika fettbildande som 100kcal från bröd. I slutändan kanske bara 70% av kalorierna från torsk används som energi, medan 99% av brödet. Dessutom ger torsk lägre insulinpåslag vilket försvårar lagring av fett ännu mer. Men visst, man kanske kan äta 3500 kcal från torsk och nå kaloriunderskott, men bara 2500 kcal från bröd. Så visst stämmer det på så sätt att det gäller att hamna i kaloriunderskott, men vilken siffra det blir beror på hur ofta man äter, när man äter och på vad man äter.
Intressant. Jag har aldrig tänkt så.
Det här har man börjat ifrågasatt eftersom det är tarmfloran som avgör väldigt mycket.. Jag har sett ett TED-talk där man gjort en studie på just detta och han sa att olika människor får olika insulinpåslag på olika måltider och inte alls så stelt som denna teori beskriver!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Zoidar »

Meditation är inget alternativ för mig av olika orsaker. Håller med om att det kan vara mycket som trycker på "hunger-knappen" mer än "riktig hunger".
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 21 May 2022, 18:30 Meditation är inget alternativ för mig av olika orsaker. Håller med om att det kan vara mycket som trycker på "hunger-knappen" mer än "riktig hunger".
Meditation är ju inget konstigt egentligen, tycker inte det är som kundalini.. Har du några kunskaper om varför du inte ska meditera? Alltså seriösa kunskaper som du tagit till dig..
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 21 May 2022, 18:31
Meditation är ju inget konstigt egentligen, tycker inte det är som kundalini.. Har du några kunskaper om varför du inte ska meditera? Alltså seriösa kunskaper som du tagit till dig..
Vet inte vad du tycker är seriösa kunskaper. Jag blir ostabil av meditation, det räcker för mig för att undvika det.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 21 May 2022, 18:35
Klankedinken wrote: 21 May 2022, 18:31
Meditation är ju inget konstigt egentligen, tycker inte det är som kundalini.. Har du några kunskaper om varför du inte ska meditera? Alltså seriösa kunskaper som du tagit till dig..
Vet inte vad du tycker är seriösa kunskaper. Jag blir ostabil av meditation, det räcker för mig för att undvika det.
Man blir det i början för att det är jobbigt att möta sina känslor men människor som gör samma fel om och om igen har inte den självmedvetenheten att göra rätt för sig.. Meditation är en övning i att förstå sina mönster så man inte gör samma sak två gånger..

Jag har haft otroligt smärtsamma upplevelser i meditation men idag har jag långt mer kontroll och nöjdhet i mitt liv än innan. Det är frigörande på sikt!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Zoidar »

Har ni sett denna om hur kaloriinnehållet är felräknat på näringsinnehållet på livsmedel?

https://youtu.be/aJQxadvsmEQ
Last edited by Zoidar on 21 May 2022, 18:54, edited 2 times in total.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 21 May 2022, 18:37
Man blir det i början för att det är jobbigt att möta sina känslor men människor som gör samma fel om och om igen har inte den självmedvetenheten att göra rätt för sig.. Meditation är en övning i att förstå sina mönster så man inte gör samma sak två gånger..

Jag har haft otroligt smärtsamma upplevelser i meditation men idag har jag långt mer kontroll och nöjdhet i mitt liv än innan. Det är frigörande på sikt!
Min buddhistlärare (dåtida) Dharmavajra sa att inte alla människor ska meditera. Jag har samma åsikt.

Här är han:

Image
Last edited by Zoidar on 21 May 2022, 18:52, edited 1 time in total.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Klankedinken »

Ja.. Det har jag också hört! Varför är det så?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Spontanfasta/meal skipping

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 21 May 2022, 18:46 Ja.. Det har jag också hört! Varför är det så?
För att vi är olika? Alla mår inte bra av samma saker.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply