Påverkas kroppen vid kraftig ångest?

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Påverkas kroppen vid kraftig ångest?

Post by Fantasio »

År 2019 var ett helvetesår för mig. Hade kraftiga känningar av hjärtat. Att min mammas bästa väninna avled i maj månad det året efter hjärtstopp gjorde saken etter värre. Jag trodde jag hade supit mig till skadat hjärta, därför var jag utan starköl i två år och sju månader. Kan kraftig ångest påverka hjärtat? Fick frågan om jag cyklat till vårdcentralen när mitt månatliga blodprov togs. Det fick mig att må ännu sämre att få den frågan. Kan kanske tänka mig att hjärtat slog kraftigt och att det påverkade "trögheten" i mitt blod. Jag hade stickningar i vänster underarm och hand. När jag kom tillbaka på avdelningen efter en permis slog symptomen till, först då förstod jag att det bara var min hjärna som spökade. Jag avslutar med denna fråga: hur påverkas hjärtat vid kraftigt ångestpåslag?
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Påverkas kroppen vid kraftig ångest?

Post by Koi »

Mitt hjärta pumpar som fan.

Haft puls uppåt 170.

Blodtryck i ung samma nivå.

Armarna domnar bort.

Yr.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12620
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Påverkas kroppen vid kraftig ångest?

Post by zoegas »

Ont i bröstet är ett symptom på ångest. Att du har stickningar och avdomningar i din vänsterarm är för att du skadat ulnarisnerven. När du sitter vid datorn brukar du ha armbågen på bordet och hakan i handen. Eller hur? Den nerven sitter i armbågen och det är den som ger en en "stöt" när man bankar i armbågen.

Men detta har jag skrivit tusen gånger redan?

Obehandlad hjärtsjukdom dör man av snabbt.

Hjärta och kärl påverkas negativt av stress, dålig kost, rökning, alkohol, stillasittande, ångest, övervikt osv. Vi schizon dör alla i förtid för att vi lever osunt. Risken för att dö av blodpropp är väldigt förhöjd hos oss. Så den kommer den hjärtinfarkten förr eller senare
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Påverkas kroppen vid kraftig ångest?

Post by Koi »

Läkaren sa till mig att. Om jag vill bli 60 år måste.

Jag ändra på saker. Går hos dietist.
Post Reply