Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Ska till ögonmottagningen nästa måndag. Då får jag min dom.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6268
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Diabetes

Post by Hercules723 »

Geta wrote: 07 Jun 2022, 17:06 Ska till ögonmottagningen nästa måndag. Då får jag min dom.
Hur gick det??
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Mina ögonproblem har inte med diabetes att göra. Det är gula
fläcken som krånglar. Ska få en spruta i ögat nästa tisdag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6268
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Diabetes

Post by Hercules723 »

Doktorn fixar det! :)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Mitt blodsocker låg bra, tror 5,9. Detta trots att jag drack sockrade läsk och chips igår. Puh!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Bra blodsocker!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Herring
Vanadinmedlem
Posts: 1005
Joined: 24 Jun 2021, 14:04

Re: Diabetes

Post by Herring »

Ni med diabetes, hur påverkas erat blodsocker av havregrynsgröt? På Google står det att det höjer blodsockret mycket.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Först höjer havregrynsgröt blodsockret. Sedan sänks det kraftigt för att det är långsamma kalorier. Inwatto vet nog bättre.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1713
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes

Post by Inwatto »

Nja, jag vet nog inte mer än ni. Tycker havregrynsgröt levererar blodsocker under en kortare tid än om man äter kött. Möjligen blir man mer mätt på havregrynsgröt än vad det egentliga kaloriinnehållet är. Så, det är nog nyttigt. Men, jag har det bara i reserv. Äter det ytterst sällan.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Havregrynsgröt är Nissegossens patent medicin vid diabetes. Hans far hade diabetes. Havregrynsgröt är billig mat och mättande. Är bra i inflationstider.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Stämmer det att man ska ta Metformin i samband med måltid? Jag har för mig att jag hört/läst det. Tuggade precis i mig en fem, sex havreringar och svalde tabletterna efter det. Det är ju mat om än väldigt lite.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1713
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes

Post by Inwatto »

Fantasio wrote: 27 Sep 2022, 18:32 Stämmer det att man ska ta Metformin i samband med måltid? ...
Från FASS.se: Ta tabletterna i samband med eller efter en måltid. På så vis undviker du biverkningar som påverkar matspjälkningen. Tabletterna får inte krossas eller tuggas. Svälj varje tablett med ett glas vatten.

Om du tar en dos om dagen, ska du ta den på morgonen (frukost).

Om du tar två doser om dagen, ska du ta en dos på morgonen (frukost) och en på kvällen (middag).

Om du tar tre doser om dagen, ska du ta en dos på morgonen (frukost), en mitt på dagen (lunch) och en på kvällen (middag).
Post Reply