Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Geta wrote: 17 Feb 2024, 16:43 Det kan nog inte vara bättre.
Antar det är lågt, men inom normalen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

behöver lite svar då jag inte hittar något vettigt på google. När man har ätit någonting och kollat blodsockret ca 1-2 timmar efteråt, borde man vänta med att äta någonting igen tills blodsockret sjunkit ytterligare? är lite sugen på något nu men jag åt för en timme sen... (har inte kollat blodsockret än)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Det är nog fritt fram för dig att äta om du är sugen, när du har så låga värden.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1770
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes

Post by Inwatto »

Jag håller med Geta: du kan äta när du vill; du har så låga värden. Faktum är, att om du väntar med att äta, så kan blodsockret stiga. Det beror på att det utsöndras insulin när du äter, men inget om du inte äter.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

tack för svar! :D
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Mina värden är betydligt högre. Det är två timmar sedan jag åt frukost och har gått en stavgångspromenad efteråt. Mitt blodsocker låg nu på 10,2.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

oj... jag åt ett jättestort hamburgermål igår med lökringar och mitt värde låg "bara" på 8,2 efter 1 och en halv timma. men visst kan värdera vara högre ju äldre man är?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

och som sagt då hade jag ätit 2 timmar innan också...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Jag är 70+ och har haft diabetes 2 i minst 19 år men behandlas fortfarande med tabletter. Min insulinproduktion är kanske inte så bra längre.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 18 Feb 2024, 12:09 Jag är 70+ och har haft diabetes 2 i minst 19 år men behandlas fortfarande med tabletter. Min insulinproduktion är kanske inte så bra längre.
dom sa på diabetesskolan att man tydligen ska ha andra värden på långtidssockret iallafall om man är äldre, med dom sa ingenting om blodsockret man mäter själv. 🤔
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Ja, äldre personer tillåts ha högre värden. 1,5 timmar efter lunch hade jag nu 9,8 i blodsocker. Insulinproduktionen har kommit igång.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Kollade blodsockret nu. Är jättestressad! Tänkte att det kanske berodde på lågt blodsocker, men hade 5,4 mmol/l.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply