Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 27 Feb 2024, 12:21 Jag är i extas! kom hem från vårdcentralen precis och mitt långtidsblodsocker hade sjunkit från 52 till 43 sen jag gjorde det senaste blodprovet i januari! 😍 dock hade jag lite högt kolesterol men fick 3 månader på mig att förbättra dom värdera via kosten istället för medicinsk behandling till att börja med. jag är så glad att mitt slit har gett resultat!
Vad visade dina kolesterolvärden? Statiner är inget vidare! Det vill man undvika.

Vissa antipsykotika kan försämra kolesterolvärden. :(
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

det skulle helst ligga på eller under 2,6 och jag var på 3,5 tydligen. ska få en remiss till en dietist också som kan ge mig råd osv... men måste i stort sett begränsa det mättade fettet framförallt nu. :)

edit: jo hon sa det, och min medicin kan tydligen göra det... :(
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Statiner är ett otyg. Jag vägrar ta det. Har gjort det kort tid. Man får svaga muskler och muskelvärk.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

usch! :( jag ska iallafall försöka lösa detta själv med kosten så jag hoppas det ska gå att behandla utan mediciner. :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Har ätit 3 våfflor med sockerfri jordgubbssylt och vispgrädde. Nu visade blodsockermätaren på 6. Har den fått spader?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

tydligen ska det gå bra att äta mer kolhydrater när man balanserar det bra med protein och fett. :) själv åt jag avokadomacka i veckan vilket gick bra! på vanligt rostbröd.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

ett exempel är tydligen att en croissant är bättre än en enkel brödbit då det har mera smör och fett i sig som balanserar det mer. vad jag förstod det som.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Då var det smöret i våffelsmeten och vispgrädden som balanserade kolhydraterna.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply