Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10535
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Har känt mig lite konstigt det senaste dygnet, lite skakig nästan. vet inte om det är medicinen eller om det är för att jag ätit lite sämre? har inte orkat äta eller haft nån aptit i helgen...
edit: kanske behöver lite mer kolhydrater ändå?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Din nya diabetesmedicin minskar väl hungern.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10535
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 22 Jan 2024, 13:10 Din nya diabetesmedicin minskar väl hungern.
ja plus att den gör att man kissar ut socker (tydligen så mycket som 78 gram per dag) så kanske borde äta lite mer än vad jag gjort. men det är svårt när man inte har nån aptit.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Diabetes

Post by Miika »

mrsearlgray wrote: 22 Jan 2024, 13:18
Geta wrote: 22 Jan 2024, 13:10 Din nya diabetesmedicin minskar väl hungern.
ja plus att den gör att man kissar ut socker (tydligen så mycket som 78 gram per dag) så kanske borde äta lite mer än vad jag gjort. men det är svårt när man inte har nån aptit.
Hur går det med den nya medicinen?
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10535
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Miika wrote: 29 Jan 2024, 09:34
mrsearlgray wrote: 22 Jan 2024, 13:18
Geta wrote: 22 Jan 2024, 13:10 Din nya diabetesmedicin minskar väl hungern.
ja plus att den gör att man kissar ut socker (tydligen så mycket som 78 gram per dag) så kanske borde äta lite mer än vad jag gjort. men det är svårt när man inte har nån aptit.
Hur går det med den nya medicinen?
det går bra! märker inte av den direkt förutom att jag ibland vaknar på natten för att kissa. 😊
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Diabetes

Post by Miika »

mrsearlgray wrote: 29 Jan 2024, 09:44
Miika wrote: 29 Jan 2024, 09:34
mrsearlgray wrote: 22 Jan 2024, 13:18

ja plus att den gör att man kissar ut socker (tydligen så mycket som 78 gram per dag) så kanske borde äta lite mer än vad jag gjort. men det är svårt när man inte har nån aptit.
Hur går det med den nya medicinen?
det går bra! märker inte av den direkt förutom att jag ibland vaknar på natten för att kissa. 😊
Vad bra! :)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Vad säger ni experter på diabetes om ärtsoppa? Är det okej vid diabetes?
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10535
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Fantasio wrote: 31 Jan 2024, 20:22 Vad säger ni experter på diabetes om ärtsoppa? Är det okej vid diabetes?
baljväxter som ärtor och linser osv är väl nyttigt? beror kanske lite vad man har till ärtsoppan? tydligen är deras GI lågt.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1769
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes

Post by Inwatto »

Ärtsoppa är för mig som har diabetes typ1 en big no-no. Har aldrig lyckats hitta rätt insulinmängd utan alltid fått insulinkänning efter 3-4 timmar. Tror det är korta kolhydrater i ärtsoppan. Snabbinsulinet verkar under 5 timmar, men om ärtsoppan bara räcker i 3-4 timmar så kan man förstå att kombinationen inte är lyckad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

För mig är inte heller Keldas soppor bra.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10535
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Nu när jag åt frukost så tog jag blodsockret efter bara en timma och det låg på 7,8. är det ett normalt värde efter så kort tid? min ssk sa att jag ska ta blodsockret 1 1/2 - 2 timmar efter påbörjad måltid i vanliga fall.
åt smaksatt yogurt och granola till frukost och en kopp te.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1769
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes

Post by Inwatto »

Om man äter en större måltid, så brukar sockret sjunka lite den första timmen. Det beror på att kroppen inte hinner utvinna energi ur maten direkt. Det tar lite tid. För att få ett mer realistiskt värde, ska man ta blodsockerprovet 1½ - 2 timmar efter.

Detta gäller nog inte frukost, egentligen. Där kan man ta blodsockervärdet tidigare och få ett rättvisande värde.

7.8 var ju ett högre värde än vad du väntade dig, eller hur? Åt du kött igår kväll, så kan det påverka sockret flera timmar efteråt. Nog därför du ligger högre nu än normalt. Inget att oroa sig för. :D
Post Reply