Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Jag ska till diabetessköterskan den 26:e. Ska lämna urinprov.
User avatar
mopa
Galliummedlem
Posts: 1244
Joined: 10 May 2021, 19:13

Re: Diabetes

Post by mopa »

Ska till diabetessköterskan o få lära mig hur man undviker diabetes.Men jag vet ju redan allt det där iom att gubben har diabetes.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Kyckling ska visst vara bra att äta vid diabetes. Skinnet inkluderat. Men en hel kyckling är dyrt, kostar väl över 60 kronor.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18583
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes

Post by Krokus »

Fryst kycklingfilé borde väl funka också? Minns inte pris i huvudet just nu.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Ja, Krokus, det borde funka.

Jag är sugen på ett rus, kanske köper jag några öl veckan som kommer. Kanske. Det får jag inte dricka om jag ska sköta min diabetes, men är man sugen så är man.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Diabetes

Post by amandara »

Min farbror som dog fick diabetes för ett år sen. Han kan väl inte ha dött av diabetesen? Han var periodare- hur kan det påverka diabetesen undrar jag. Han tog insulinsprutor morgon och kväll.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18583
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes

Post by Krokus »

Amandara,

En väninna till min mamma hade diabetes typ 2 länge. Hon dog för ca 10 år sedan. Hon var mer eller mindre blind pga sin diabetes, dessutom misskötte hon att ta hand om sig. Hon drack en hel del hembränt. Mycket sorgligt. Jag minns inte exakta dödsorsaken. Kan ha varit en stroke och att ingen hittade henne i tid.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Träsprit kan man bli blind av, Krokus.

Det kan vara lurigt att ta insulinsprutor. Jag tror att det kan vara en dödsorsak, Amandara.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18583
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes

Post by Krokus »

Geta,

Ja, sant. Men visst kan diabetes också påverka synen negativt? Mammas väninna tog insulinsprutor.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Vid diabetes fotograferas ögonbottnarna vartannat år. Då vill man se bilden av blodkärlen i ögonen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Diabetes

Post by Richard »

Geta wrote: 16 May 2021, 11:08 Träsprit kan man bli blind av, Krokus.
Fast det är sällan träsprit i hembränt. Det värsta som kan gå fel när man "bränner hemma" är att man får med finkeloljor o liknande o att det smakar skit. Men det bildas ingen (eller mycket lite) metanol (träsprit) i mäsk o hembränt. När folk blivit blinda o dött av "hemkört" är det för att spriten spätts ut, eller t.o.m förväxlats, med metanol medvetet (eller omedvetet, de luktar o smakar likadant).

När jag gick i 8:an så spred min tyskalärare myten om att det skulle vara kräkmedel i spriten från Systembolaget. :D Det är en vandringssägen, som menar att det skulle vara nått i spriten från Systembolaget som gör att man kräks om man fått i sig för mycket. O sen att detta inte fanns i hembränt så att man riskerade att dricka ihjäl sig.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Jag äter popcorn. Det är väl ingen fara vid diabetes?
Post Reply