Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Vanlig mat brukar inte höja blodsockernivån nämnvärt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Jag börjar få slut på Metformin. Frågade efter den på apoteket idag, men jag hade inga på recept. Hur ska jag nu göra? Inte beställa via 1177, för det begriper jag mig inte på. Kan jag ringa vårdcentralen?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Ring vårdcentralen om du inte vill gå in på 1177 med Bank-Id.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Det ska jag göra, Geta. Har de bara telefontid ett par timmar på morgonen?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes

Post by Krokus »

Vissa mottagningar har den möjligheten att kunna tala in receptförnyelse på telefonsvararen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Jag hade tänkt att drick fyra starköl nästa lördag, då jag ska på grillning. Är det okej, eller bör jag avstå?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Jag har fått i mig cirka två liter sockerfri Coca-Cola och planerar att dricka en flaska på 1,5 liter till. Till det äter jag jordnötter utan salt. Påverkar det blodsockret negativt? Jag bara måste ha något att stoppa i munnen. Jag kan inte bli asket och leva på vatten.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Jordnötter höjer inte blodsockret så mycket men är kaloririka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Man ska akta sig för kalorier, eller? Jag äter inte så mycket "osalta jordnötter" då jag inte tycker de är så goda.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Man måste unna sig något.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Jag försöker att sköta mig. Dricker yoghurt på morgonen och tar lite osockrade flingor till det. Har slutat med chips. Har slutat med starkvaror, fast igår drack jag ett sexpack 2,8:or. Röker gör jag som förut. Det är svårt att lägga om livsstil bara för att man fått diabetes. Den snabbmat jag unnat mig är två kebabrullar de senaste veckorna. Är väl brödet de kommer i som inte är nyttigt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Jag och syrran gjorde ett försök att beställa Metformin på nätet. Jag kan ha uppgett fel vårdcentral. Jag sätter klockan på ringning klockan åtta i morgon bitti och hör mig för om jag nu har ett recept.
Post Reply