Självmord

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Självmord

Post by Krokus »

Jag får en känsla av att flera av er är mer åt det tänkande hållet än åt det känslosamma hållet. Är det bara jag som är känslostyrd? Konstigt att jag gillade matematik och Boolesk algebra i skolan. Fast jag gillade även bild och musik.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självmord

Post by Geta »

Min psykoterapeut/läkaren sa att jag intellektualiserade. Hon tyckte att jag
borde bli mer känslosam. Jag gillade både matematik och bild i skolan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8164
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Självmord

Post by wasp »

Har aldrig haft destruktiva tankar. Är för levnadsglad och nyfiken för sånt!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självmord

Post by Fantasio »

Jag vill inte dö för allt smör i Småland, men ibland känns livet tungt. Jag är tydligen självmordsbenägen om man nu ska tro på vad som står i journalen.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Självmord

Post by amandara »

Det beror på hur det är och hur man framför det. Vi pratar ibland i psykiatrin om mina självmordstankar. Jag är tydlig med att det inte är något jsg agerar på. Och så är det verkligen. De senaste månaderna har jag varit i princip utan självmordstankar. Men innan det hade jag det varje dag i princip. Min läkare kallar dem passiva självmordstankar, eftersom att jsg inte har någon impuls att agera på dem. Men för dig kan det vara annorlunda. Du kanske verkligen har varit självmordsbenägen, i stunder som du inte kommer ihåg. Som du kommunicerar för att få hjälp. Det är bra om du kommunicerar när du verkligen behöver hjälp. Självmord kan vara dödligt eller så kan man bli svårt handikappad. Inget man vill.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självmord

Post by Fantasio »

Det känns hopplöst att vakna till ännu en dag. Samma visa varje dag. Inköp i mataffären och sedan mötesplatsen och så hem igen och härda ut kvällen. Jag vet inte hur jag ska orka med joxet så mycket längre. Usch!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Självmord

Post by amandara »

Jo det rullar ju på. Jag har svårt att ta in saker, att det är sommar tex. Jag vill förundras över trädens grönska. Njuta av solens värmande strålar. Bada. Men jag sitter mest med telefonen när jag inte gör något annat. Men bada ska jsg göra, tror det kommer väcka upp mig lite. Jag upplever mig som grund. Inget når mig ända in. Men jag är inte livstrött, bara blasé. Och det är verkligen inte en tid att vara blasé i, det är fantastiskt ute nu. Och vi har hela sommaren framför oss.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självmord

Post by Fantasio »

Nu mår jag bra när jag dricker min andra öl för dagen. Men det dåliga måendet kan komma plötsligt. Min kompis (han hade också en syster som tog sitt liv) sa att han helt plötsligt försökte hänga sig med ett bälte, men kom som tur var på bättre tankar. Han agerade på ren instinkt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självmord

Post by Fantasio »

Tanken på döden känns lockande. Men jag vill inte misslyckas och bli ett vårdpaket. Det vore ännu värre än idag. Men jag har tappat livsluften.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självmord

Post by Fantasio »

Döden står mig upp i halsen. Inte kommer jag att ta livet av mig. Livet är till för att levas.
User avatar
mopa
Galliummedlem
Posts: 1244
Joined: 10 May 2021, 19:13

Re: Självmord

Post by mopa »

Har varit självmordsbenägen, o fått lpt på mig. Men nu för tiden är jag ganska nöjd med livet, det är trots allt intressant att leva.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självmord

Post by Geta »

Visst är det intressant att leva!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply