Höja Sertralin?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Höja Sertralin?

Post by Zoidar »

Jag höjde från 50mg till 75mg för en tid sedan. Jag funderar på höja ytterligare till 100mg för känner mig fortfarande deppig.

Ni som har Sertralin, vilken dos står ni på?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Höja Sertralin?

Post by Zoidar »

Maxdosen ligger på 200mg så 100mg är väl fortfarande låg dos?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Höja Sertralin?

Post by Fantasio »

Själv står jag på 150 milligram. Tar dem på morgonen.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Höja Sertralin?

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 31 May 2022, 18:23 Själv står jag på 150 milligram. Tar dem på morgonen.
Ok Fantasio, märker du att de hjälper?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Höja Sertralin?

Post by Fantasio »

Nej, faktiskt inte. Jag tror jag får dem i ångestdämpande syfte. Hoppas du får ökad dos, Zoidar. Och att det ska fungera.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Höja Sertralin?

Post by Zoidar »

Nu ikväll mår jag klart bättre. Brukar må bäst på kväll/natt.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12921
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Höja Sertralin?

Post by amandara »

Jag har 50 mg. Jag är väldigt känslig för sertralin. Mådde riktigt dåligt när jag satte ut den och blev deprimerad. Det är den antidepp som fungerar bäst för mig, av alla antidepp jag provat.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Höja Sertralin?

Post by Zoidar »

amandara wrote: 01 Jun 2022, 11:35 Jag har 50 mg. Jag är väldigt känslig för sertralin. Mådde riktigt dåligt när jag satte ut den och blev deprimerad. Det är den antidepp som fungerar bäst för mig, av alla antidepp jag provat.
Hur länge har du haft den?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12921
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Höja Sertralin?

Post by amandara »

Zoidar wrote: 01 Jun 2022, 12:40
amandara wrote: 01 Jun 2022, 11:35 Jag har 50 mg. Jag är väldigt känslig för sertralin. Mådde riktigt dåligt när jag satte ut den och blev deprimerad. Det är den antidepp som fungerar bäst för mig, av alla antidepp jag provat.
Hur länge har du haft den?
Ca 3 år tror jag. Till en början hade jag 25 mg och det funkade oxå på mig, men det är under terapeutiskt fönster där medicinen anses verka.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Höja Sertralin?

Post by Zoidar »

amandara wrote: 01 Jun 2022, 12:46
Ca 3 år tror jag. Till en början hade jag 25 mg och det funkade oxå på mig, men det är under terapeutiskt fönster där medicinen anses verka.
Jag tycker alltid SSRI tappar effekten hos mig. Funkar bra i början.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12921
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Höja Sertralin?

Post by amandara »

Zoidar wrote: 01 Jun 2022, 13:13
amandara wrote: 01 Jun 2022, 12:46
Ca 3 år tror jag. Till en början hade jag 25 mg och det funkade oxå på mig, men det är under terapeutiskt fönster där medicinen anses verka.
Jag tycker alltid SSRI tappar effekten hos mig. Funkar bra i början.
Jag tänker. Du har din situation med jobb, den heliga balansen mellan vila och återhämtning.

Bara för hur det har varit för mig så har jag så himla gärna velat vara med - på det alla andra gör. Och överansträngt mig, om och om och om igen. Och det får man betala så himla surt efter för. Men ändå gör man det. För man vill så himla gärna. Nu har jag slutat med allt sysselsättningsaktigt - och mår så mycket bättre. Jag gör det jag verkligen vill göra och det som energin räcker till. Jag har balans. Det var en dyrköpt lärdom, men efter 22 år - äntligen! Det är lite som en aha upplevelse för mig.

Men jag var ändå tvungen att testa och prova allt jag gjort, av en inre drivkraft typ för att se vad jag klarar av. Nu är jag färdig med det och kan slå mig till ro. Och faktiskt ha en ganska harmonisk tillvaro.

Jag tänker på dig då och dina strävanden med arbetet. Jag vet inte exakt hur det är med dig och i din situation och vad du vill och orkar. Men jag känner igen mig I det där med att vilja. Funka så bra som möjligt- det som andra människor tar för givet, att klara ett 40 timmarsjobb.

Det jag vill ha sagt är att när man får den heliga balansen mellan aktivitet och vila, så är man antagligen fortsatt känslig för depression och psykossymtom -, men man har ett annat utgångsläge. Det blir mindre toppar och dalar stressmässigt och det mår den psykiska hälsan bra av.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Höja Sertralin?

Post by Krokus »

Zoidar,

Det ligger något i det som Amandara säger. Det skulle kunna vara så att du går ut för hårt när du får energi (pga grund av minskad depression, som i sin tur är pga höjd dos Sertralin) och sedan får du bakslag, kanske som en mild utmattning/utbrändhet. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply