VAD söker man fondmedel för??

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10525
Joined: 12 May 2021, 18:49

VAD söker man fondmedel för??

Post by mrsearlgray »

gick in på grants hemsida som nissegossen tipsade om men jag fattar inte riktigt VAD jag ska söka för? kan jag söka för vad som helst? räkningar? det står att man kan söka för: studier, forskning, resor, hyran, idrott, kultur, kurser, vård, litteratur och ideell verksamhet men blir inte mycket klokare. jag kan väl inte söka för hyran om jag redan får bostadsbidraget? kan nån vara snäll att berätta vad ni fick fondmedel för?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: VAD söker man fondmedel för??

Post by Geta »

Du kan söka fond för en vistelse på ett hälsohem. Har aldrig sökt
fondmedel. En kompis fick pengar till en vinterkappa.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10525
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: VAD söker man fondmedel för??

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 06 Jun 2022, 15:37 Du kan söka fond för en vistelse på ett hälsohem. Har aldrig sökt
fondmedel. En kompis fick pengar till en vinterkappa.
tack geta!
Ja visst gör det ont när knoppar brister
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4291
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: VAD söker man fondmedel för??

Post by yrväder »

Jag har tid till kuratorn nu i juni, ska söka fond medel till tandersättning.
Vi ska söka i flera men FVO som jag fick visshet om genom Viska ska vi söka från.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: VAD söker man fondmedel för??

Post by Richard »

Tror ni man kan söka fond för att få en gamma-spektrometer? https://www.ebay.com/itm/332854974809

Jag skulle må bättre med en sån!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: VAD söker man fondmedel för??

Post by Safir »

Man söker medel till något man behöver.
Obs! Man måste kolla upp stiftelserna och kolla så de faktiskt brukar bevilja till just det ändamålet. T.ex. man behöver en dator. Det är inte alla stiftelser som beviljar medel till en dator så det är ju onödigt att söka hos en sån stiftelse då.

Jag kollade med en stiftelsehandläggare om de brukade bevilja medel till telefon och fick svaret att det kan de göra, så jag ansökte och fick 7000 till en telefon.

De flesta stiftelser beviljar inte medel till vardagliga utgifter som månatliga räkningar eftersom att har man inte råd med räkningarna anser de att samhället ska bistå.
Har man ekonomiskt bistånd brukar man inte kunna få stiftelsemedel. (Biståndet minskas om man får från en stiftelse så de flesta stiftelser ger avslag till folk som har ek. bistånd fr soc eller har mindre inkomst än riksnormen).

Stiftelsemedel ska vara till något extra/tillfällig utgift.

Jag har fått stiftelsemedel till tbe-vaccin, något annat vaccin, frisörbesök, madrasser, dator, kläder, skor, skrivare, telefon, läkemedel, öppen sjukvård, ekonomisk förstärkning, möbler, julpengar … och nåt mer som jag glömt.

Ett år fick jag totalt ca 25 000 sammanlagt från olika stiftelser.

Ett tips om man är inlagd på sjukhus: Det finns sk frisängsfonder som man kan söka medel från till sjukhuskostnaden. Vården ska ha koll på sånt. Större sjukhus har ofta egna fonder, andra förvaltas av regionerna.

Man kan även få stiftelsemedel till dyrare (nödvändig) tandvård, då vill de ha ett kostnadsförslag från tandläkaren och betalar oftast direkt till tandläkaren.
Glasögon likadant (kostnadsförslag från optiker då, inte tandläkare ;) )

Resa/rekreation kan man också söka medel till, även utlandsresor (krävs oftast läkarintyg).
Last edited by Safir on 07 Jun 2022, 21:25, edited 1 time in total.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: VAD söker man fondmedel för??

Post by Safir »

Här finns en databas med nästan alla stiftelser i Sverige. Sen är det bara att beta igenom dem tills man hittar några som verkar lovande.

https://stiftelser.lansstyrelsen.se/
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: VAD söker man fondmedel för??

Post by Richard »

Safir wrote: 07 Jun 2022, 21:19 Här finns en databas med nästan alla stiftelser i Sverige. Sen är det bara att beta igenom dem tills man hittar några som verkar lovande.

https://stiftelser.lansstyrelsen.se/
Oj! Här ska sökas... 3 136 träffar i Skåne län!

Om det blir nått över när jag dör, men knappast, min syster kommer att få allt om jag dör först. Men då ska jag starta en stiftelse, jag hade nått bra i åtanke för ett tag sen, men vad det var har jag glömt bort. Man kanske skulle kunna göra en stiftelse till förmån för radiologisk hobbyforskning?

Eller testamenterar jag allt till hemlösa katter. Bara inte Allmänna arvsfonden får det! Det måste gå till nått vettigt, för jag är bara en snyltare, o har inte bidragit ett dugg till dom pengarna, det är min farfar o pappa som byggt upp den förmögenheten. Jag fick lägga min akademiska karriär o därmed inkomst, på hyllan p.g.a sjukdom! Men det behövs ingen akademisk karriär för att bygga upp ett kapital. Min farfar var väldigt smart, han jobbade på ett gjuteri, o blev som högst förman. Men han levde snålt o sparade pengar, började investera i aktier o sånt. Så det vore väldigt fel om jag levde lyxliv på hans bekostnad! Men nu är han död. Pappa drog in nästan 100 000 kr i månaden i Norge, men hans förbannade ex tog säkert en del trots att hon hade egen inkomst, och gjorde så att min pappa förlorade jobbet i Norge, eftersom hon använde hans kod (som han i.o.f felaktigt hade lämnat ut) o slarvade med 6 flaskor narkotikaklassad hostmedicin! Hon har inte mer utbildning än vad jag har! Jag lyckade i.a.f att gå under radarn med all narkotika jag stal därifrån!

Men jag tror min pappa helst vill testamentera allt till min syster, men jag har juridisk rätt till en del. Men om jag kan lita på det min syster säger, så är det ok att hon får allt. Jag nöjer mig t.ex i nuläget, med att jag får en el-sparkcykel trots att hon har fått en el-bil. Men, att jag kan fortsätta att leva som jag gör nu, o få lite pengar ibland om jag behöver! Jag är nöjd som det är nu. Jag kör heller inte bil längre p.g.a alla mediciner jag tar.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10525
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: VAD söker man fondmedel för??

Post by mrsearlgray »

Safir wrote: 07 Jun 2022, 21:15 Man söker medel till något man behöver.
Obs! Man måste kolla upp stiftelserna och kolla så de faktiskt brukar bevilja till just det ändamålet. T.ex. man behöver en dator. Det är inte alla stiftelser som beviljar medel till en dator så det är ju onödigt att söka hos en sån stiftelse då.

Jag kollade med en stiftelsehandläggare om de brukade bevilja medel till telefon och fick svaret att det kan de göra, så jag ansökte och fick 7000 till en telefon.

De flesta stiftelser beviljar inte medel till vardagliga utgifter som månatliga räkningar eftersom att har man inte råd med räkningarna anser de att samhället ska bistå.
Har man ekonomiskt bistånd brukar man inte kunna få stiftelsemedel. (Biståndet minskas om man får från en stiftelse så de flesta stiftelser ger avslag till folk som har ek. bistånd fr soc eller har mindre inkomst än riksnormen).

Stiftelsemedel ska vara till något extra/tillfällig utgift.

Jag har fått stiftelsemedel till tbe-vaccin, något annat vaccin, frisörbesök, madrasser, dator, kläder, skor, skrivare, telefon, läkemedel, öppen sjukvård, ekonomisk förstärkning, möbler, julpengar … och nåt mer som jag glömt.

Ett år fick jag totalt ca 25 000 sammanlagt från olika stiftelser.

Ett tips om man är inlagd på sjukhus: Det finns sk frisängsfonder som man kan söka medel från till sjukhuskostnaden. Vården ska ha koll på sånt. Större sjukhus har ofta egna fonder, andra förvaltas av regionerna.

Man kan även få stiftelsemedel till dyrare (nödvändig) tandvård, då vill de ha ett kostnadsförslag från tandläkaren och betalar oftast direkt till tandläkaren.
Glasögon likadant (kostnadsförslag från optiker då, inte tandläkare ;) )

Resa/rekreation kan man också söka medel till, även utlandsresor (krävs oftast läkarintyg).
ÅH tack så jättemycket safir! nu fattar jag mycket bättre! :D
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: VAD söker man fondmedel för??

Post by Geta »

Om man har gode man brukar hon/han hjälpa till att söka en fond för att betala gode mannen.
Det brukar gälla cirka 5000 kr per år.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: VAD söker man fondmedel för??

Post by Safir »

mrsearlgray wrote: 08 Jun 2022, 12:00
Safir wrote: 07 Jun 2022, 21:15 Man söker medel till något man behöver.
Obs! Man måste kolla upp stiftelserna och kolla så de faktiskt brukar bevilja till just det ändamålet. T.ex. man behöver en dator. Det är inte alla stiftelser som beviljar medel till en dator så det är ju onödigt att söka hos en sån stiftelse då.

Jag kollade med en stiftelsehandläggare om de brukade bevilja medel till telefon och fick svaret att det kan de göra, så jag ansökte och fick 7000 till en telefon.

De flesta stiftelser beviljar inte medel till vardagliga utgifter som månatliga räkningar eftersom att har man inte råd med räkningarna anser de att samhället ska bistå.
Har man ekonomiskt bistånd brukar man inte kunna få stiftelsemedel. (Biståndet minskas om man får från en stiftelse så de flesta stiftelser ger avslag till folk som har ek. bistånd fr soc eller har mindre inkomst än riksnormen).

Stiftelsemedel ska vara till något extra/tillfällig utgift.

Jag har fått stiftelsemedel till tbe-vaccin, något annat vaccin, frisörbesök, madrasser, dator, kläder, skor, skrivare, telefon, läkemedel, öppen sjukvård, ekonomisk förstärkning, möbler, julpengar … och nåt mer som jag glömt.

Ett år fick jag totalt ca 25 000 sammanlagt från olika stiftelser.

Ett tips om man är inlagd på sjukhus: Det finns sk frisängsfonder som man kan söka medel från till sjukhuskostnaden. Vården ska ha koll på sånt. Större sjukhus har ofta egna fonder, andra förvaltas av regionerna.

Man kan även få stiftelsemedel till dyrare (nödvändig) tandvård, då vill de ha ett kostnadsförslag från tandläkaren och betalar oftast direkt till tandläkaren.
Glasögon likadant (kostnadsförslag från optiker då, inte tandläkare ;) )

Resa/rekreation kan man också söka medel till, även utlandsresor (krävs oftast läkarintyg).
ÅH tack så jättemycket safir! nu fattar jag mycket bättre! :D
:thumbup:

Om det känns övermäktigt att hålla reda på allt, de brukar vilja ha mycket papper, så kan du kontakta en diakon i din församling och be om hjälp, eller en kurator om du har någon.
Post Reply