Cisordinol

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21929
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Cisordinol

Post by MsTibbs »

Jag får ta 5mgextra Zyprexa vid behov, men med tillåtelse!!
In a world where you can be anything, be kind.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Cisordinol

Post by Kippis »

Koi wrote: 27 Dec 2023, 20:11
Kippis wrote: 24 Dec 2023, 18:46 Själv har jag även att jag kan säga till psyksjuksköterskan att, nu vill jag ha 1,5ml istället för 1,8ml, att jag kan variera dosen efter tycke och mående, enligt överenskommelse med psykläkare.
Kan man göra så?
Självklart!
Allt enligt överenskommelse med psykläkare.

Det som känner mig själv bäst är jag själv och då litar psykpersonalen på att man säger till om vilken dos man vill ha på medicinen och hur man mår på just den dosen man får av medicinen.

Har för mig att Nissegossen har eller har haft så som jag att kunna variera dosen på medicininjektionen utefter hur man mår och fungerar på medicinen.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Cisordinol

Post by Koi »

Ok. Jag har ingen talan.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Cisordinol

Post by Kippis »

Koi wrote: 28 Dec 2023, 14:50 Ok. Jag har ingen talan.
Menar du att du inte har någon talan gentemot din psykläkare?

Tror det var Admin1 på förra Viska som skrev att: "Som patient har man lagstadgat medinflytande över sin behandling".

Att man får vara med och bestämma över sin behandling att läkare lyssnar och inte kör över en totalt.

Oftast brukar ju läkare laborera efter eget huvud om man inte kommer med egen input om saker och ting.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Cisordinol

Post by Koi »

Haft samma doser i ett år nu. De har pratat om att sänka igen men det har inte blivit nåt av det än. Blev lite i obalans när de sänkte Haldol för ett år sedan.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Cisordinol

Post by Kippis »

Koi wrote: 28 Dec 2023, 21:15 Haft samma doser i ett år nu. De har pratat om att sänka igen men det har inte blivit nåt av det än. Blev lite i obalans när de sänkte Haldol för ett år sedan.
De råd jag kan ge är om du får till en sänkning, är att sänk inte för mycket för snabbt så du börjar må sämre.

Utan sänk väldigt lite åt gången och låt det ta tid mellan varje sänkning så du hinner känna efter hur du mår och känner och var uppmärksam på ditt mående, så du hittar din optimala dos du fungerar bäst på.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Cisordinol

Post by Geta »

Jag har lov att höja min dos om jag mår sämre.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Cisordinol

Post by Kippis »

Koi,

Annars så får du försöka härda ut.
Håll i och håll ut. Så gott det går.

Jag kan rekommendera att gå kortare promenader utomhus när det är bra väder.

Gå gärna med en kompis eller familjemedlem, då har du någon att prata med och som kan pusha på dig.

För träning och motion lindrar dåligt mående och stärker psyket och kroppen. Nackdelen med träning och motion är att det är en färskvara som kräver lite motivation och tålamod. Har själv svårt för att ta mig ut och göra saker pga negativa symtom.

Du får hitta strategier som funkar för dig och som gör livet mer hanterbart att leva.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Cisordinol

Post by Fantasio »

Min kp ringde under dagen, men har glömt vad hon ville. Jag sa att jag hade problem med ryggen och hon sa att hon kunde komma hem till mig och skjutsa upp mig till mottagningen. Det var omtänksamt. Tror hon knystade om möte med henne och kanske läkare. Detta nästa vecka.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Cisordinol

Post by Fantasio »

Min snälla kp skjutsade mig till mottagningen, sedan till mataffären och sedan hem igen. Var lite osäker på om ryggen skulle hålla för promenader. Sticket i skinkan var över på ett kick och kändes knappt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Cisordinol

Post by Fantasio »

Vilken tur att jag skapade denna tråd. Blev lite osäker på om jag ska ta injektionen nu på torsdag eller nästa. Det är nu på torsdag. Det brukar jag komma ihåg.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Cisordinol

Post by Koi »

Inte lätt att hålla reda på dagsrna. Skriver upp det i kalendern. Men hade glömt skriva det näst sist så när jag var där och hämtade medicinen fick jag en stickig överraskning.
Post Reply