Högt HB och EVF

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Högt HB och EVF

Post by amandara »

Zoidar wrote: 01 Jul 2022, 20:06
amandara wrote: 01 Jul 2022, 19:02
EPO är konditionshöjande.
Det är väl syreupptagningen som blir bättre. Men jag tränar inte mycket kondition. Hade en period jag sprang, då skulle nog EPO gjort nytta. Men även tillväxthormon och testosteron ökar HB. Då skulle jag hellre ta det.
EPO tillför någon slags blodplättar som utvecklas till järn, som är syrebärande. Genom mer järn i blodet finns fler platser för syret att fästa och det blir mer syre i blodet som kommer ut till arbetande muskler.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Högt HB och EVF

Post by Zoidar »

amandara wrote: 01 Jul 2022, 20:48
EPO tillför någon slags blodplättar som utvecklas till järn, som är syrebärande. Genom mer järn i blodet finns fler platser för syret att fästa och det blir mer syre i blodet som kommer ut till arbetande muskler.
Aha, jag vet inte så mycket om EPO. Bara att cyklisterna gillar det. :lol:
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Högt HB och EVF

Post by yrväder »

HB vet jag vad det är men det andra vet jag inte vad det är.
Du är inte överviktig Zoidar, kan knappast göra nån nytta med viktnedgång.

Vad sa läkaren om resultatet, vad drog han för slutsats.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Högt HB och EVF

Post by amandara »

Zoidar wrote: 01 Jul 2022, 21:30
amandara wrote: 01 Jul 2022, 20:48
EPO tillför någon slags blodplättar som utvecklas till järn, som är syrebärande. Genom mer järn i blodet finns fler platser för syret att fästa och det blir mer syre i blodet som kommer ut till arbetande muskler.
Aha, jag vet inte så mycket om EPO. Bara att cyklisterna gillar det. :lol:
Ja, och skidåkarna😃
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Högt HB och EVF

Post by Safir »

Zoidar wrote: 01 Jul 2022, 11:21 Varit på Endokrin. Mitt HB är 174 och mitt EVF är 0,51.

Det är för högt vilket ökar risk för blodproppar. Jag är nästan säker på det blir bättre om jag går ner i vikt. Får väl börja leva mer hälsosamt.
Jag brukar också ha förhöjt hb och evf plus även trombocyter, blivit utredd för cancer/annan blodsjukdom men de hittade inget farligt. Hematologen sa att det inte ökar risken för blodproppar.

Varför skulle de värdena gå ner om du går ner i vikt :?:
Evf visar andelen röda blodkroppar av blodets totalvolym. Hb kan bli förhöjt bl.a. av att du druckit för lite vätska.
Hursomhelst så behöver de ta om proverna för att se om det bara var tillfälligt. Har de kollat trombocyter m.m.?
Last edited by Safir on 05 Jul 2022, 13:00, edited 1 time in total.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Högt HB och EVF

Post by Zoidar »

yrväder wrote: 01 Jul 2022, 23:23 HB vet jag vad det är men det andra vet jag inte vad det är.
Du är inte överviktig Zoidar, kan knappast göra nån nytta med viktnedgång.

Vad sa läkaren om resultatet, vad drog han för slutsats.
Att jag kanske måste glesa ut testosteroninjektionerna. Kan vara att jag står på för hög dos. Men det vill jag helst inte göra.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Högt HB och EVF

Post by Zoidar »

Safir wrote: 02 Jul 2022, 10:24
Jag brukar också ha förhöjt hb och evf plus även trombocyter, blivit utredd för cancer/annan blodsjukdom men de hittade inget farligt. Hematologen sa att det inte ökar risken för blodproppar.

Varför skulle de värdena gå ner om du går ner i vikt :?:
Evf visar andelen röda blodkroppar av blodets totalvolym. Hb kan bli förhöjt bl.a. av att du druckit för lite vätska.
Hursomhelst så behöver de ta om proverna för att se om det bara var tillfälligt. Har de kollar trombocyter m.m.?
Hur högt HB har du? Bra det inte ökar risk för proppar!

Vet ej, men tänker mig att äter man mindre producerar nog kroppen mindre röda blodkroppar....

Vet ej om de kollar trombocyter. Ja nya prover ska tas om en månad.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Högt HB och EVF

Post by Safir »

Zoidar wrote: 02 Jul 2022, 11:51
Safir wrote: 02 Jul 2022, 10:24
Jag brukar också ha förhöjt hb och evf plus även trombocyter, blivit utredd för cancer/annan blodsjukdom men de hittade inget farligt. Hematologen sa att det inte ökar risken för blodproppar.

Varför skulle de värdena gå ner om du går ner i vikt :?:
Evf visar andelen röda blodkroppar av blodets totalvolym. Hb kan bli förhöjt bl.a. av att du druckit för lite vätska.
Hursomhelst så behöver de ta om proverna för att se om det bara var tillfälligt. Har de kollar trombocyter m.m.?
Hur högt HB har du? Bra det inte ökar risk för proppar!

Vet ej, men tänker mig att äter man mindre producerar nog kroppen mindre röda blodkroppar....

Vet ej om de kollar trombocyter. Ja nya prover ska tas om en månad.
Senaste provet var hb inom referens. Minns inte hur högt det varit andra gånger men inte jättemycket över det normala.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Högt HB och EVF

Post by Zoidar »

Om 3 månader skulle det vara, inte en månad. :!:
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Högt HB och EVF

Post by Klankedinken »

Vi som har gått i terapi känner till hinken utan botten, sådan är zoidar
Post Reply