Ekonomisk trygghet för psykiskt sjuka har diskuterats i Almedalen

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Ekonomisk trygghet för psykiskt sjuka har diskuterats i Almedalen

Post by Geta »

Socialdemokraterna vill inte införa basinkomst som RSMH lobbat för.
Socialdemokraterna lovar ingen kompensation för inflationen.
RSMH vill ha personliga ombud i hela landet. De är också positiva
till att staten tar över huvudmannaskapet för hälso och sjukvård, så
att det blir jämlikt i Sverige.

https://rsmh.se/rsmh-bjod-in-till-polit ... dtrygghet/
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Ekonomisk trygghet för psykiskt sjuka har diskuterats i Almedalen

Post by Snuttan »

Nä! Nu lägger ja nog ner min röst där. Höj sjukersättning för helskotta :x
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Ekonomisk trygghet för psykiskt sjuka har diskuterats i Almedalen

Post by Snuttan »

Dem kan ej lova kompensation för dem som lever på marginal men dem ska försörja folk med extra pengar till bensin o el för dem som redan har så de ska räcka!
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ekonomisk trygghet för psykiskt sjuka har diskuterats i Almedalen

Post by Klankedinken »

Jag tänkte skriva i den här tråden för snuttans skull!

Anledningen är att det måste finnas en balans mellan givandet och vad folk tolererar, vi har redan fått en höjning vid nyår på en stor summa framförallt för dom som har det dåligt..

Ni får tänka på hur det skulle se ut för väljarna och någonstans tror jag att man måste prioriterar dom som arbetar också och inte bara dom i nöd.
Att folk skulle få mer pengar bara för att "man vill det" är inte rimligt. Dom som lever i relativ fattigdom, som dom med sjukersättning gör betyder inte att man kan ge dom hur mycket pengar som helst utan bara tillräckligt så man kan klara sig.

Jag tror att det är uträknat för vad som förväntas för livsstilen som sjuk, det är inte meningen att ni ska ha råd med resor utomlands eller stor flådig tv.
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Ekonomisk trygghet för psykiskt sjuka har diskuterats i Almedalen

Post by Snuttan »

3000 extra är väl ej mkt begärt när Andra ska ha råd med hus på 10-20 miljoner.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ekonomisk trygghet för psykiskt sjuka har diskuterats i Almedalen

Post by Klankedinken »

Snuttan wrote: 09 Jul 2022, 19:04 3000 extra är väl ej mkt begärt när Andra ska ha råd med hus på 10-20 miljoner.
Vad får dom för att du får det då?
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Ekonomisk trygghet för psykiskt sjuka har diskuterats i Almedalen

Post by yrväder »

Jag håller med snuttan, det är klart att arbetarna ska sin del för vad de gör, men om man ser till människor som uppbär sjukersättning då talar vi inte om förhållanden som att klara sig då pratar vi om fattigdom, det finns också andra som hemlösas situation som också tycker jag ska få gå före, gamla som arbetat och som nu har så liten pension så att de måste panta burkar för att få mat på bordet, sjukvården , vårdcentralerna de är några som också absolut måste gå före. Alla kan inte hela tiden skrika efter mer man får se till de grupper som länge fått stå tillbaka medan andra blivit tillgodosedda.
Det måste finnas en rättvisa och en medmänsklighet i hur man prioriterar Och vården det är bedrövligt det finns inga tider att få när du ringer vårdcentralen, och så ska det inte se ut i sjukvården att man ständigt måste man prioritera, sortera bort ,för det är där vi hamnat, på vårdcentralen, på sjukhus ett ständigt sorterande för att hjälpa de akuta först och främst sen har man tur för det handlar nästan mer om att man ska ha tur för att få träffa en läkare och varje år säger vården till men vad händer, inget, inte ett skit ser likadant ut. Vad är det som gör att vi ska gå till val, rösta och sen ingenting ser likadant ut sen förra 4 års perioden så vad fan röstar man för vad fan får vi för att vi röstar kan ni inte göra nåt ordentligt nån gång något som gör skillnad för det gör ni fan nu.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ekonomisk trygghet för psykiskt sjuka har diskuterats i Almedalen

Post by Klankedinken »

Jag tänker så att pengar är något som alla behöver, finns det en nöd så måste det finnas en surplus, ju större surplus destu mer kan man ge till fattiga..
I den hårda världen så är det nog så att folk får klara sig själv.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Ekonomisk trygghet för psykiskt sjuka har diskuterats i Almedalen

Post by yrväder »

Trevligt du tittar in.allt väl.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ekonomisk trygghet för psykiskt sjuka har diskuterats i Almedalen

Post by Geta »

Jag håller inte med att sjukvården är botten. När jag fick problem med
ögonen fick jag fort en tid på Ögon. De har tagit hand om mig på bästa
sätt. Det är likadant, när jag begär ett nytt recept på 1177, så ordnas
det på några dagar. Samma var det för ett år sedan, då jag sökte
sjukgymnast. Det fick jag på studs.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply