Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Richard »

Det har jag funderat på...

På 80-talet kallade man barn med ADHD o liknande för DAMP (Deficits in Attention, Motor control and Perception) o MBD (Minimal Brain Disorder), de begreppen undviker man numera.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neuropsyk ... 3%A4ttning

Innan 1800-talet (och in på 1900-talet) fanns inte dessa begrepp, de som hade det som numera går under "autism, nivå 3" spärrades in på dårhus. Men för en tyst, tillbakadragen, timid individ var det bara att jobba som t.ex. dräng på nån gård. Jag tror det hade varit mycket enklare än dagens arbeten.

När det gäller Asperger, så var det efter Hans Asperger vars forskning av det han gett namn åt, började användas först på 80-talet.

På senare tid har andelen med Asperger o autism ökat markant, jag tror själv att det beror mycket på digitaliseringen. Folk blir dator- o TV-spels-nördar. Visst kunde man vara nörd tidigare, men då sågs man mest som bl.a. en plugghäst, men man kanske nördade ner sig i sin modelljärnväg eller liknande, men man hade ändå tid till skolan o umgås med folk. Många är helt ensamma idag, o en del är det p.g.a. att de ägnar all sin tid åt datorn o inte vill göra nått annat. Tror ni sådant kan bidra till autism?

Jag själv är lite åt det hållet. Jag föredrar att sitta hemma o läsa kvantfysik framför att gå på en social fest. Ibland i.a.f. Då o då är det såklart trevligt att umgås med vänner. På 80-talet fanns inget internet, o man var ute, busade, byggde kojor, lekte krig, spelade fotboll o sånt. Man var mer social o övade upp den förmågan.

Jag ska fråga vad min psykiater anser om denna teori när jag ska till honom nästa gång.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Geta »

Tidigare umgicks jag med likasinnade från psykiatrin men de har dött
en efter en. Då jag sällan besöker psykiatrin längre, kan jag inte skaffa
nya vänner. Lösningen har blivit nätet. Schizofrenidiagnosen fick jag
innan digitaliseringen som jag ser som ett stort framsteg.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Richard »

Jo, det är ju såklart positivt med digitaliseringen, att vi t.ex. kan sitta här o snacka med varandra som är likasinnade. Var man ensam innan digitaliseringen kom igång, så ser man nog ganska positivt på det. Man kan hitta nya vänner.

Men barn som föds runt 1990 o senare, har inte varit med om tiden utan internet o tar detta som en given grej. Men vissa ägnar alldeles för mycket tid o "blir nördar", t.ex. spelar datorspel hela dagarna. Man har större delen av sitt liv framför skärmen, jag erkänner att jag blivit sådan, även om jag umgås med vänner ibland. O att det är det som "skapar autism"?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Krokus »

Autism är iofs mer än "bara" specialintressen och ha det lite svårt på den sociala fronten. Vissa har bland annat svårigheter med den språkliga utvecklingen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Richard »

Men vad beror ökningen på?

För var det väl inte så vanligt att barn var socialt handikappade på det sättet? Eller?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Geta »

Kraven är större idag på att vara socialt lyckad. Förr kunde folk få vara
lite udda.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by amandara »

Förr skulle man inte prata så mycket. En svensk tiger.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Geta »

Man avslöjar sig, när man öppnar munnen. Jag var tyst förr och kunde gå
under radarn.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12256
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by zoegas »

Tröskeln för att få en diagnos har nog sänkts.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Geta »

Många föräldrar vill ha en diagnos till sina barn. Då kan de få mer stöd i skolan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Nobel »

En teori som förklarar ökningen av autism är substitutionhypotesen, vilken föreslår att en ökning i autismdiagnoser åtföljs med en minskning av prevalensen av mental retardation och andra utvecklingsstörningar.
Evidence in support of the diagnostic substitution hypothesis arises from recent studies which have shown that increased autism rates are accompanied by concurrent declines in the prevalence of mental retardation (MR) and other developmental disabilities.3,5,7 At the same time, other studies have found no evidence of diagnostic substitution.9,10
King M, Bearman P. Diagnostic change and the increased prevalence of autism. Int J Epidemiol. 2009 Oct;38(5):1224-34. doi: 10.1093/ije/dyp261. Epub 2009 Sep 7. PMID: 19737791; PMCID: PMC2800781.


En annan teori är att ökningen är en konsekvens av förändringar i diagnoskriterierna. Till exempel var det en tredjedel av personer som diagnostiserats med "developmental language disorder" (språkliga svårigheter som sträcker sig bortom barnåren vilka gör det svårt att kommunicera och att prestera i skolan) som kvalificerade för en autismdiagnos enligt de nya kriterierna.
Independent of diagnostic substitution, some scholars have argued that changes in diagnostic practices lie behind the increased prevalence of autism. Of course, these scholars also note that changing diagnostic practices and procedures may both accompany and be implicated in a process of diagnostic substitution. Since Kanner first described autism in 1943, diagnostic standards, practices and procedures have changed considerably.8,11,12 Some local studies have shown that changing diagnostic practices has a demonstrable effect on autism incidence rates, for example, in Olmstead County, Minnesota.13 A study applying current autism diagnostic criteria to adults who had a history of developmental language disorder, found that 32% (12/38) of adults qualified for an autism spectrum diagnosis under the new standards.5 Similarly, a recent study examining population incidence rates in California found that changes in diagnostic criteria may account for as much as one-third of the increased prevalence in the state.14 Hence, there is some evidence that both changes in diagnostic standards and diagnostic substitution are driving part of the observed increase in prevalence.
King M, Bearman P. Diagnostic change and the increased prevalence of autism. Int J Epidemiol. 2009 Oct;38(5):1224-34. doi: 10.1093/ije/dyp261. Epub 2009 Sep 7. PMID: 19737791; PMCID: PMC2800781.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Beror den lavinartade ökningen av Asperger o autism p.g.a. digitaliseringen?

Post by Geta »

Senaste åren har det blivit en ökning av barn som går i särskola.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply