Underdiagnoser

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Underdiagnoser

Post by Fantasio »

Varför togs underdiagnoserna bort? Varför finns exempelvis inte paranoid schizofreni kvar? Det står att jag lider av det i min journal. Kataton schizofreni fanns och hebefren schizofreni fanns ju och säkert några fler.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37035
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Underdiagnoser

Post by Geta »

Vet inte?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Underdiagnoser

Post by Nobel »

Vet inte heller. Intressant tanke.

Googlade lite och hittade denna artikeln - i vilken det påstås att de tidigare subtyperna hade överlappande symtom och
låg diagnostisk precision. Och att läkaren istället försöker att hitta den bästa möjliga behandlingen baserat på de symtom patienten uppvisar.

"The current version, DSM-V, no longer uses these categories. The features of these types — including paranoia, disorganized speech and behavior, and catatonia — are all still features of a schizophrenia diagnosis, but experts no longer consider them distinct subtypes.

The DSM committee made this decision because they recognized that the previous distinct types had overlapping symptoms and low diagnostic precision.

When making a diagnosis of schizophrenia, a mental health professional will make a note of the person’s specific symptoms and each symptom’s severity to determine the best treatment plan for the individual."
- https://www.medicalnewstoday.com/articl ... sification
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Underdiagnoser

Post by Fantasio »

Ål rajt, Nobel. Skulle tro att medicineringen av olika schizofreniformer är likadan för alla. Möjligtvis med undantag för kataton schizofreni då man kan få ECT.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Underdiagnoser

Post by Fantasio »

Jag tror att min döda syster hade schizofreni simplex. Hon tog aldrig itu med saker och jobbade inte mycket. Tyvärr mådde hon dåligt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37035
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Underdiagnoser

Post by Geta »

Din syster tog sig ju ända till USA. Det tyder inte på negativa symtom.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Underdiagnoser

Post by Fantasio »

Det har du rätt i. Men jag tror hon hade någon psykisk åkomma. Jag vill inte prata illa om henne vill jag påpeka.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Underdiagnoser

Post by Fantasio »

Jag undrar om jag har ADHD. Min syster tror det. Jag antar att man kan ha både schizofreni och ADHD. Har läst på lite, men glömt det mesta.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37035
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Underdiagnoser

Post by Geta »

Ja, du verkar ha dålig koncentration och har svårt att sitta still.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Underdiagnoser

Post by Fantasio »

Jag hade lätt för mig i skolan. Men på högstadiet struntade jag i att plugga och gick ut nian med usla betyg. Hade inte så många linjer att välja på på gymnasiet, så jag tog bara en.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13215
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Underdiagnoser

Post by amandara »

Vilken tog du?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Underdiagnoser

Post by Fantasio »

Processteknisk linje. En utbildning som skulle mynna ut i jobb på pappersbruk.
Post Reply