Allmänt om medicin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Allmänt om medicin

Post by Safir »

Fantasio wrote: 31 May 2022, 01:18 "Vi har mottagit din önskan om receptförnyelse och lämnat den vidare till ansvarig vårdgivare. Om du inget hör från Vårdcentralen så finns ditt/dina önskade recept på valfritt Apotek/utlämningsställe inom 5 arbetsdagar."

Jaha, det innebär att jag blir utan min diabetesmedicin i flera dagar. Om jag nu inte kan gå till sjukhuset och hämta dem.
När jag förnyar via 1177 brukar receptet finnas att hämta ut samma dag eller inom 2-3 dagar. Ibland har jag fått recept på en söndag t.o.m.
Du kan logga in och kolla dina aktuella recept vid lunch och senare på em så kanske det har trillat in. Att de skriver ”inom 5 arbetsdagar” är bara för att de ska slippa stressa ifall det är många som begär receptförnyelse.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Allmänt om medicin

Post by Richard »

Jag beställde för första gången mediciner från Apotea igår, de ska komma fraktfritt hem till min dörr ikväll.

Men egentligen föredrar jag att gå till apoteket eftersom min syster o pappa jobbar där, men de har inte Invega 28-pack på lager, så jag beställde via Apotea istället.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Allmänt om medicin

Post by Safir »

Richard wrote: 31 May 2022, 09:34 Jag beställde för första gången mediciner från Apotea igår, de ska komma fraktfritt hem till min dörr ikväll.

Men egentligen föredrar jag att gå till apoteket eftersom min syster o pappa jobbar där, men de har inte Invega 28-pack på lager, så jag beställde via Apotea istället.
Apotea brukar vara snabba även med instabox. Jag beställer därifrån ibland men vågar inte beställa vissa läkemedel eftersom de absolut inte får komma bort.
Bor nära ett Kronans Apotek så beställer ibland från deras webbutik och hämtar ut försändelsen på apoteket.
Har aldrig valt hemleverans, gillar inte när okända ringer på dörren. :|
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Allmänt om medicin

Post by Richard »

Safir wrote: 31 May 2022, 10:01
Richard wrote: 31 May 2022, 09:34 Jag beställde för första gången mediciner från Apotea igår, de ska komma fraktfritt hem till min dörr ikväll.

Men egentligen föredrar jag att gå till apoteket eftersom min syster o pappa jobbar där, men de har inte Invega 28-pack på lager, så jag beställde via Apotea istället.
Apotea brukar vara snabba även med instabox. Jag beställer därifrån ibland men vågar inte beställa vissa läkemedel eftersom de absolut inte får komma bort.
Bor nära ett Kronans Apotek så beställer ibland från deras webbutik och hämtar ut försändelsen på apoteket.
Har aldrig valt hemleverans, gillar inte när okända ringer på dörren. :|
Ja, just det. Man kunde välja om man ville hämta de i Instabox, samt på en del andra ställen. Det som jag gillar med Bubee är att man får ett mail eller SMS, så kan man följa budbilen exakt på skärmen, så vet man exakt när de ringer på dörren. Annars brukar jag inte öppna om jag inte väntar besök.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Allmänt om medicin

Post by Safir »

Richard wrote: 31 May 2022, 10:05
Safir wrote: 31 May 2022, 10:01
Richard wrote: 31 May 2022, 09:34 Jag beställde för första gången mediciner från Apotea igår, de ska komma fraktfritt hem till min dörr ikväll.

Men egentligen föredrar jag att gå till apoteket eftersom min syster o pappa jobbar där, men de har inte Invega 28-pack på lager, så jag beställde via Apotea istället.
Apotea brukar vara snabba även med instabox. Jag beställer därifrån ibland men vågar inte beställa vissa läkemedel eftersom de absolut inte får komma bort.
Bor nära ett Kronans Apotek så beställer ibland från deras webbutik och hämtar ut försändelsen på apoteket.
Har aldrig valt hemleverans, gillar inte när okända ringer på dörren. :|
Ja, just det. Man kunde välja om man ville hämta de i Instabox, samt på en del andra ställen. Det som jag gillar med Bubee är att man får ett mail eller SMS, så kan man följa budbilen exakt på skärmen, så vet man exakt när de ringer på dörren. Annars brukar jag inte öppna om jag inte väntar besök.
Ok! Då kanske jag vågar prova hemleverans nån gång! :thumbup:
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag har fortfarande inte fått ett nytt recept på Metformin trots att jag fick mailsvar från 1177. Jag måste upp tidigt imorgon och ringa mottagningen.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Allmänt om medicin

Post by Richard »

Safir wrote: 31 May 2022, 10:10
Richard wrote: 31 May 2022, 10:05
Safir wrote: 31 May 2022, 10:01

Apotea brukar vara snabba även med instabox. Jag beställer därifrån ibland men vågar inte beställa vissa läkemedel eftersom de absolut inte får komma bort.
Bor nära ett Kronans Apotek så beställer ibland från deras webbutik och hämtar ut försändelsen på apoteket.
Har aldrig valt hemleverans, gillar inte när okända ringer på dörren. :|
Ja, just det. Man kunde välja om man ville hämta de i Instabox, samt på en del andra ställen. Det som jag gillar med Bubee är att man får ett mail eller SMS, så kan man följa budbilen exakt på skärmen, så vet man exakt när de ringer på dörren. Annars brukar jag inte öppna om jag inte väntar besök.
Ok! Då kanske jag vågar prova hemleverans nån gång! :thumbup:
Du kan se här som exempel, om du hinner läsa detta inom 1 h o 20 min, budbilen på väg hem till mig:
https://tracking.budbee.com/oqm2j41rz?a ... M3NDAyZjFm
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag skickade ett SMS till min kp och bad om recept på Metformin. Kunde de inte ha hjälpt mig med det på akutenheten förra veckan? Ska inte stanna där, jag ringer först mottagningen imorgon, om jag orkar upp till telefontiden. Annars slår jag min kp ett samtal.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Allmänt om medicin

Post by memphis »

När jag skulle svälja inoxalen satte jag i halsen. Det är alltid lite nervöst att sätta medicinen i fel strupe. Hände mig med theralen en gång och det sved och rev i flera timmar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Ibland fastnar en tablett i halsen. Jag var öronbarn och fick ofta penicillin utskrivet. Jag fruktade medicineringen då jag alltid haft svårt för att svälja tabletter. Det händer att jag sätter i halsen och får harkla mig. Vips flyger tabletten upp i munnen.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Allmänt om medicin

Post by Richard »

Fantasio wrote: 01 Jun 2022, 22:50 Ibland fastnar en tablett i halsen. Jag var öronbarn och fick ofta penicillin utskrivet. Jag fruktade medicineringen då jag alltid haft svårt för att svälja tabletter. Det händer att jag sätter i halsen och får harkla mig. Vips flyger tabletten upp i munnen.
Min nya sorts Melatonin-tabletter är jättestora, större än Alvedon, fastän de bara är på 2 mg. O jag tar 3 sådana, de är ibland svåra att svälja ner med det lilla Theralen-vatten jag häller upp på kvällen, så ibland hostar jag upp dom.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Vad lustigt, jag har ännu inte fått mitt Metformin förnyat. Bara tur att jag har en förpackning liggandes från härom året.
Post Reply