Allmänt om medicin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Vissa tabletter körde vi i den så kallade coating-maskinen. Som en gigantisk tvättmaskin där färg sprutades in och så blev tabletterna dragerade, eller coatade som vi sa. För att dölja smak och lukt, för att göra dem lättare att svälja eller för att få dem att lösas upp i tarmarna och inte i magsäcken.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36910
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Allmänt om medicin

Post by memphis »

Jag har alltid varit lite skeptisk till kosttillskott. De har ju inte samma pengar som läkemedelsindustrin har att se till att preparaten verkligen fungerar. Men jag hade ett tungt jobb en gång, så jag fick ont i lederna, och då hjälpte faktiskt kosttillskottet Vita PRO. Jag fick mindre ledvärk utav det. Kosttillskott bygger ibland på så kallad folkmedicin.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Vi köpte olika ingredienser från bland annat Roche, vill jag minnas. Var det C-vitaminbrus vi gjorde så var det de nödvändiga ingredienserna i dem. Fast frågan är om kroppen verkligen behöver alla dessa kosttillskott.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Allmänt om medicin

Post by Nobel »

Tycker kroppar är fantastiska som kan hålla det cellulära maskineriet vid liv trots stora påfrestningar. Tror det ska mycket till för att få till exempel vitaminbrist. Det är en lukrativ verksamhet
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Allmänt om medicin

Post by Cosmos »

Fantasio wrote: 01 Jun 2021, 18:37 Jag har både Clozapine och Zypadhera. Kaka på kaka, kan tyckas. Om jag lägger till Olanzapin, blir det kaka på kaka på kaka då? Bör jag avstå från Olanzapin?
Zypadhera och Olanzapin är ju samma medicin? Verkar konstigt att både ha injektion och piller med samma preparat. Är du säker på det här?
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jadå. Jag kan tillägga att jag en period hade Risperdal Consta, vilken är en injektion. Knaprade samtidigt Risperdal i tablettform.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Mitt högkostnadsskydd har gått ut, så idag fick jag betala för medicinen. 1917 kronor, det sved.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4300
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Allmänt om medicin

Post by yrväder »

Man brukar kunna ta det på kontot, har gått över från Xeplion injektioner till tabletter, 2 sprutor ligger mellan 7 - 8 tusen, tabletter som jag tar nu ligger nog 1200- 1400 för 3 paket, 28 tabl i per paket. Det är inte rimligt att betala över 1900 för ett uttag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag har för mig att jag tidigare betalade medicinen kvartalsvis, runt 200 spänn. Jag sköter inte mina räkningar själv, så jag vet inte med bestämdhet.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4300
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Allmänt om medicin

Post by yrväder »

Nej man betalar av varje månad, det är Collector bank nu som ombesörjer Apotekets förehavanden, men att man betalar av skulden varje månad så har det alltid varit.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4300
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Allmänt om medicin

Post by yrväder »

Har fortfarande lite problem med huvudvärk, ganska intensiv när den kommer, men såg att det är en vanlig biverkan på Paliperidon, antagligen har det med bytet från injektion till tablett att göra. Den dunstar lite snabbare nu än i början, så det är en övergång som kommer att försvinna.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4300
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Allmänt om medicin

Post by yrväder »

Huvudvärken har börjat lägga sig, magen lite bättre, tar inolaxol granulat, brukar få rätt på magen igen med lite tid.
Post Reply