Allmänt om medicin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Allmänt om medicin

Post by Richard »

someone wrote: 23 May 2022, 05:27 Kan inte fatta att Quetiapin funkar för er.. Jag snedtänder direkt på den medicinen
Jag tyckte inte heller om den, värdelös, men gav mig 5 kg extra.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35509
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Allmänt om medicin

Post by memphis »

Jag älskar quetiapinet. Den tar bort min ångest och lugnar. Har inte så mycket biverkningar heller. Bara förstoppning och en del muntorrhet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Allmänt om medicin

Post by Klankedinken »

Konstigt att man kan va nöjd med en medicin som ger förstoppning..

När jag hade zyprexa kunde jag lugnt sitta och äta utan att känna mig bekymrad.. Till slut insåg jag att jag började bli för fet och att jag knappt kunde röra mig längre.. Jag hade den tills jag vägde 125 kg och då förstod jag att jag inte kunde ha den längre..

Den förstörde min livskvalitet så pass att den sköna känslan den gav inte var nog. Jag kunde helt enkelt inte leva med zyprexa längre.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35509
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Allmänt om medicin

Post by memphis »

Förstoppning är en mild biverkan om man har den ångestproblematik som jag haft utan quetiapin. Jag behövde ständigt äta benso.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Allmänt om medicin

Post by Klankedinken »

Det visste jag inte om! Vad bra att den funkar bra för dig då!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

I morse upptäckte jag att Metformin saknades i min apodosrulle, hämtade ut den i tisdags o upptäckte det först idag. Jag ringde min kp, men möttes av en telefonsvarare. Då ringde jag akutenheten och de sa åt mig att komma till dem och hämta medicin. Döm om min förvåning när min före detta kontaktperson släppte in mig till dem. Ögonblicket efter kom en manlig skötare ut med min medicin, så det blev inget kallprat med min före detta kp. Jag som ville överraska denne och berätta att jag har slutat röka. Nåja, på måndag ska jag ringa till vc o be om förnyat recept.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag kom att tänka på en sak. Det går att logga in på 1177 med bank-ID. Kan jag via den sidan beställa ett nytt recept på Metformin? Så slipper jag sitta i telefonkö.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35509
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Allmänt om medicin

Post by memphis »

Fantasio wrote: 27 May 2022, 19:50 Jag kom att tänka på en sak. Det går att logga in på 1177 med bank-ID. Kan jag via den sidan beställa ett nytt recept på Metformin? Så slipper jag sitta i telefonkö.
Det brukar gå bra Fantasio.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

memphis wrote: 27 May 2022, 19:51
Fantasio wrote: 27 May 2022, 19:50 Jag kom att tänka på en sak. Det går att logga in på 1177 med bank-ID. Kan jag via den sidan beställa ett nytt recept på Metformin? Så slipper jag sitta i telefonkö.
Det brukar gå bra Fantasio.
Okej. Jag gör ett försök under kvällen.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35985
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Allmänt om medicin

Post by Geta »

Det brukar gå smidigt att beställa nytt recept på medicin via 1177. De brukar svara
inom ett par dar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Vad bra, Geta. Ska logga in om ett tag. Egentligen har jag väl mig själv att skylla, då jag alltid slänger pappret som kommer med apodosen. Hade jag läst det hade jag förmodligen sett att receptet gått ut.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

"Vi har mottagit din önskan om receptförnyelse och lämnat den vidare till ansvarig vårdgivare. Om du inget hör från Vårdcentralen så finns ditt/dina önskade recept på valfritt Apotek/utlämningsställe inom 5 arbetsdagar."

Jaha, det innebär att jag blir utan min diabetesmedicin i flera dagar. Om jag nu inte kan gå till sjukhuset och hämta dem.
Post Reply