Allmänt om medicin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Allmänt om medicin

Post by Richard »

Geta wrote: 06 Jan 2024, 21:25 En väninna till mig blev psykotisk av hostmedicin.
Troligtvis en tidigare version som innehöll dextrometorfan eller DXM. Det finns inte nu längre; https://carnegieinst.se/dextrometorfan- ... inationer/

På 00-talet såldes DXM i tabletter o de var inte då narkotikaklassade, jag missbrukade dom.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Som tur är har jag bara Alimemazin vid behov. Jag tar den aldrig, har ingen hemma ens. Jag har ju inga problem med insomningen. Är glad att jag klarar mig utan sömnisar.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Allmänt om medicin

Post by Koi »

Vad säger ni om den här hästdosen medicin. Som jag knappt somnar/sover på? Är jag en flodhäst eller nåt? Ser ut som en mindre sådan iaf. Är det ens vettigt? Är Propavan verkningslös på mig?

Abilify+Haldol injektioner i gång/månad.
100 mg Lamictal (morgon)
300 mg Quetiapin (kväll)
75 mg Propavan (kväll)
15 mg Melatonin (natt)
10 mg Nitrazepam (natt)
100 mg Truxal (natt)

Det är 14 piller kväll+natt.

Sjuksyrran fråga hur jag ens kan stå upp.

Nån som provat andra kombinationer som har fungerat bra när man slutar sova helt? Hon prstade Alimemazin i kombination med två andra. Men efterson jag har nitrazepam så skulle det krocka.

Jag sa att Alimemazin inte funkar öht. 2010 tog jag 8 ml på 6 timmar för jag kunde inte somna. Dunk. Föll i golvet och kom inte upp. Så då länkte jag. Då sover jag väl en stund då. 2 timmar senare vaknade jag och klev upp.läkaren suckade.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23233
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Allmänt om medicin

Post by Zoidar »

Koi wrote: 12 Jan 2024, 21:59 Vad säger ni om den här hästdosen medicin. Som jag knappt somnar/sover på? Är jag en flodhäst eller nåt? Ser ut som en mindre sådan iaf. Är det ens vettigt? Är Propavan verkningslös på mig?

Abilify+Haldol injektioner i gång/månad.
100 mg Lamictal (morgon)
300 mg Quetiapin (kväll)
75 mg Propavan (kväll)
15 mg Melatonin (natt)
10 mg Nitrazepam (natt)
100 mg Truxal (natt)

Det är 14 piller kväll+natt.

Sjuksyrran fråga hur jag ens kan stå upp.

Nån som provat andra kombinationer som har fungerat bra när man slutar sova helt? Hon prstade Alimemazin i kombination med två andra. Men efterson jag har nitrazepam så skulle det krocka.

Jag sa att Alimemazin inte funkar öht. 2010 tog jag 8 ml på 6 timmar för jag kunde inte somna. Dunk. Föll i golvet och kom inte upp. Så då länkte jag. Då sover jag väl en stund då. 2 timmar senare vaknade jag och klev upp.läkaren suckade.
Låter som du blivit resistant. Kanske en idé kunde vara backa i sömnmedicinerna ett tag och sen börja med dem igen. Bara en spontan tanke. Att lägga till mer och mer mediciner är inte hållbart.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Allmänt om medicin

Post by Koi »

Zoidar wrote: 13 Jan 2024, 02:12

Låter som du blivit resistant. Kanske en idé kunde vara backa i sömnmedicinerna ett tag och sen börja med dem igen. Bara en spontan tanke. Att lägga till mer och mer mediciner är inte hållbart.
Jag började i torsdags för en vecka sen. Jag hade sån sömnbrist att jag såg svarta larver hoppa upp och ner på golvet.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23233
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Allmänt om medicin

Post by Zoidar »

Koi wrote: 13 Jan 2024, 06:43 Jag började i torsdags för en vecka sen. Jag hade sån sömnbrist att jag såg svarta larver hoppa upp och ner på golvet.
Ok!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Allmänt om medicin

Post by Koi »

Jag tog en Naproxen pga ledvärk och däckade. Är det bra eller dåligt?

Somnade om vid 07 nångång och sov till 11.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23233
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Allmänt om medicin

Post by Zoidar »

Koi wrote: 13 Jan 2024, 11:31 Jag tog en Naproxen pga ledvärk och däckade. Är det bra eller dåligt?

Somnade om vid 07 nångång och sov till 11.
Nog bra du får sova.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Allmänt om medicin

Post by Koi »

Körde mina mediciner genom Janusinfo. Interaktionssajten.

Jag borde sova. Men jag har såna perioder där jag slutar att sova helt. Är det nåt maniskt status kanske? Fast jag inte får massa extra energi eller så. Jag bara somnar inte. Och när jag väl somnat så vaknar jag direkt.

Fick en 3 på varningen på sedering på Janusinfo. Sov visserligen typ 10 timmar totalt inatt/förmiddags. Så det kanske är på väg att vända nu.

Image
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag har hela veckan och början av nästa på mig att ta mitt först blodprov sedan jag blev utskriven. Jag kom ju aldrig iväg i december. Jag är rädd att jag ska glömma bort det denna månad också.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Allmänt om medicin

Post by Koi »

Fantasio wrote: 21 Jan 2024, 21:37 Jag har hela veckan och början av nästa på mig att ta mitt först blodprov sedan jag blev utskriven. Jag kom ju aldrig iväg i december. Jag är rädd att jag ska glömma bort det denna månad också.
Har du ingen kalender att skriva ned det i?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Allmänt om medicin

Post by Fantasio »

Jag skulle ju kunna skriva ned det på en lapp. Mitt största problem är att komma iväg fast jag vet att jag måste.
Post Reply